NVIDIA 313.18
W obliczu wyzwań rzucanych naszym maszynom przez nowe gry ze sklepów Steam, czy Desura, nigdy tak istotne nie było trzymanie ręki na pulsie i najnowszych sterownikach graficznych. Za nową falą wymagań stara się nadążyć NVIDIA, ambitnie i wydajnie aktualizując swoje zamknięte sterowniki dla Linuksa. Ich najnowsza odsłona o numerze 313.18, od jakiegoś czasu w wersji utajnionej istnieje w sieci, a teraz pojawia się możliwość ich wygodnej instalacji z repozytorium PPA.
Zmiany w tej wersji są rozległe i według zapewnień NVIDII oraz Valve poprawiają znacznie wydajność wielu wymagających gier. Dla wydań Ubuntu 12.04/12.10/13.04 (Mint 13/14/15 i pochodne) musimy dodać repozytorium i zainstalować co następuje (wzmożoną uwagę i czujność należy zachować, gdy instalowaliśmy sterowniki ręcznie z pliku .run):
sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install nvidia-settings-313 nvidia-313
A pełna lista zmian prezentuje się następująco:
- Dodano obsługę następujących układów GPU:
- Dodano wsparcie w NV-CONTROL i nvidia-settings zmiany trybu zwiększenia wydajności obliczeń o podwójnej precyzji dla obsługujących ten tryb układów GPU.
- Naprawiono błąd w nvidia-settings umożliwiający zaznaczenie w niektórych rozwijanych menu niedostępnych funkcji.
- Naprawiono kilka błędów sterownika OpenGL związanych z obiektami bufora ramki i bufora szablonowego.
- Zaktualizowano sterownik X firmy NVIDIA aby ponownie testował wyświetlacz (polecenie probe) podczas przełączania terminala wirtualnego na X Window. Ma to na celu umożliwienie raportowania zdarzeń podłączanych lub rozłączanych wyświetlaczy podczas przełączania na terminal wirtualny z X Window.
- Dodano nieoficjalną obsługę protokołu GLX (np. dla pośredniego renderowania GLX) dla następujących rozszerzeń i podstawowych poleceń.
- Naprawiono błąd powodujący ograniczenie cienia kursora do wymiaru 32×32 pikseli, nawet na układach GPU Kepler obsługujących obraz kursora w wymiarze 256×256 pikseli.
- Naprawiono błąd uniemożliwiający aktualizację efektów niektórych widoków kursora na wyświetlaczach, w których zastosowano rotację obrazu lub inną transformację.
- Naprawiono błąd polegający na wyświetlaniu przekłamań przenikania obrazu kursora na wyświetlaczach, w których zastosowano rotację obrazu lub inną transformację.
- Dodano obsługę rozszerzenia GLX_EXT_buffer_age.
- Zwiększono nawet o 450% wydajność polecenia glDrawPixels(), gdy dane piksela opisane są przez GL_BYTE.
- Naprawiono błąd powodujący, że po uruchomieniu synchronizacji ramek pomiędzy wyświetlaczami podłączonymi do tego samego układu GPU, do którego podłączone są inne wyświetlacze z odmiennymi częstotliwościami odświeżania, wyświetlacze te były niewłaściwie przyporządkowane do grupy synchronizacji.
- Zaktualizowano raportowanie częstotliwości taktowania zegara obrazu oraz częstotliwości wyświetlanego obrazu dla HDMI 3D, aby były bardziej spójne z raportowaniem wyświetlaczy HDMI 3D,
- Usunięto błąd sporadycznie uniemożliwiający sterowanie obrotem obrazu w panelu sterowania nvidia-settings po zmianie rozdzielczości.
- Naprawiono błąd, który mógł powodować załamanie niektórych aplikacji wykorzystujących rozszerzenie GL_NV_vdpau_interop podczas zmiany trybu wyświetlania.
- Naprawiono regresję, która mogła powodować załamania aplikacji OpenGL podczas kompilacji shaderów.
- Dodano parametr modułu jądra „NVreg_EnablePCIeGen3”, który umożliwia uruchomienie obsługi magistrali PCIe 3.0, gdy jest to możliwe. W wielu systemach, gdzie sterownik NVIDIA sam nie uruchamia obsługi PCIe 3.0 mogą występować problemy ze stabilnością po włączeniu obsługi PCIe 3.0: użytkownicy włączają ten tryb na własne ryzyko.
- Naprawiono błąd biblioteki VDPAU, który mógł powodować zawieszenia serwera X podczas dekodowania uszkodzonych strumieni wideo.
- Przemianowano produkty VGX na produkty GRID na liście „Obsługiwane układy GPU NVIDIA”.
- Dodano obsługę X.org xserver ABI 14 (xorg-server 1.14).
- Naprawiono błąd w nvidia-settings, który mógł spowodować ustawienie nieprawidłowej rozdzielczości w podstawowym trybie dla konfiguracji opartych na jednym wyświetlaczu dla ekranu X.
- Naprawiono zależność biblioteki libnvidia-encode.so łącząc ją w trakcie tworzenia z biblioteką ibnvcuvid.so.1 zamiast libnvcuvid.so.
- Zwiększono o 2000-3000% wydajność powiązań obiektów bufora ramki OpenGL, gdy okna aplikacji nie wypełniają w całości ekranu, przy włączonym rozszerzeniu Xinerama.
- Poprawiono problemy z wydajnością występujące podczas użycia niektórych wersji HyperMesh z układami GPU Quadro.
- GeForce GTX 680MX
Tesla K20Xm
- GL_ARB_vertex_buffer_object
Polecenia OpenGL 3.0 ClearBufferfi, ClearBufferfv, ClearBufferiv,
ClearBufferuiv i GetStringi.
A na gentoo i kernel-3.8.0-gentoo Nie działa. Ale jest patch: https://bugs.gentoo.org/show_bug.cgi?id=458382
Mam pytanie czy przed instalacją nowych sterowników należy usunąć stare?