przystajnik

Pixar i opensource dla animatorów

Wszyscy dobrze znamy wytwórnię Pixar Animation Studios i ich produkcje. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z zaangażowania tego studia w rozwój technik animacyjnych i opensource. Pixar nie odżegnuje się bowiem od wykorzystywania Linuksa na potrzeby tworzenia swoich filmów, udostępniania swoich rozwiązań a ostatnio publikowania ich źródeł. O możliwościach i premierze na Githubie ich rozwiązania o nazwie USD poinformował na ostatnim SIGGRAPH 2016 Dirk Van Gelder, który najspokojniej w świecie zaprezentował publiczności klatki animacji z najnowszego „Gdzie jest Dory”. Zaprezentował na laptopie firmy System76 z Linuksem i środowiskiem GNOME 3.xx, pod kontrolą których działało USD.

Niepozorne USD

Niepozorne USD

Co jakiś czas do wiadomości publicznej przebijają się informacje mile łechcące ego zwolenników wszelakich dystrybucji Linuksa. Szczególnie mile, jeżeli wiadomości dotyczą tak nieoczywistych rejonów wykorzystania Linuksa jak komputerowe biurka rysowników, animatorów i twórców filmowych efektów specjalnych. Wszyscy zainteresowani z pewnością pamiętają doniesienia o użyciu otwartego systemu i środowiska KDE do tworzenia efektów specjalnych w takich produkcjach jak Hobbit: Pustkowia Smauga, Grawitacja czy Interstellar. To jedne z nielicznych przykładów, które pokazują, że wolny system w odpowiednich rękach i z odpowiednim oprogramowaniem (czy to wolnym, czy komercyjnym) bez kompleksów może być stosowany nawet w krytycznych i mocno komercyjnych projektach.

Ale wracając do Pixar. USD to kolejny ich projekt oddany społeczności (pierwszym jest RenderMan do użytku niekomercyjnego) które może stać się przebojem. Tajemniczy skrót pochodzi od pełnej nazwy Universal Scene Descripton i jest rozbudowanym rozwiązaniem pozwalającym scalić materiały i efekty z przeróżnych narzędzi modelujących, animujących, renderujących, generujących efekty specjalne, cieniowanie i tak dalej. Jak już wspomniałem, źródła są już dostępne na Githubie, tam też znajdziemy opis jak program można skompilować, gdyż póki co nie są udostępnione binaria dla żadnego systemu.

A jak się sprawdza to rozwiązanie na żywo? Proszę bardzo:

Post navigation

Translate »