przystajnik

Valve poprawia sterowniki Intela

Może nie do końca Valve i nie do końca wszystkie sterowniki, ale to kolejny efekt rozwoju rozrywkowej strony Linuksa i wkład tego rozwoju w ulepszanie systemu. Po rozpoczęciu masowego przenoszenia, portowania i przepisywania gier pod Linuksa, czego zaczątkiem było pojawienie się usług i klientów Desura, Steam, coraz część słyszy się o odkryciach deweloperów zaangażowanych w taką pracę. Dzięki ich żmudnemu przepatrywaniu kodu i testowaniu pojawiają się przeróżne łatki optymalizujące system lub sterowniki, a samo Valve do takiego zadania zatrudniło sporą grupę koderów usprawniających SteamOS. Jednym z ostatnich ich osiągnięć to odkrycie przez ekipę LunarG problemów w sterownikach graficznych Intela i zaaplikowanie odpowiedniej łatki.

steamlinuxTo nie pierwszy i nie ostatni raz, gdy dzięki twórcom gier do producentów sterowników (czy to zamkniętych czy otwartych) trafiają konkretne wytyczne, co można zmienić i poprawić, by sterowniki pracowały sprawniej. To z pewnością frustrujący problem dla wielu użytkowników, gdy okazuje się, że pod ich ulubionym systemem dana gra działa gorzej na tym samym sprzęcie, niż na wiodącym rozwiązaniu, uzbrojonym w lepsze jakościowo sterowniki od producenta. Nad usunięciem takich zgrzytów pracuje Valve podczas rozwoju swojego sztandarowego SteamOSa. I trzeba przyznać, że przynosi to efekty, bo w porozumieniu z producentami kart graficznych udało się im zasugerować/wymusić ulepszenie zarówno zamknięte sterowniki od NVIDII, czy AMD. Teraz pora na sterowniki Intela, z którymi jest o tyle prostsza sprawa, że są otwarte. Same rozwiązania Intela może nie dorównują mocą kartą graficznym z górnych półek, ale nie są też jakimiś ułomnymi protezami i potrafią radzić sobie ze współczesnymi grami.

Jak ogłasza samo LunarG:

This week we are jumping out of our seats. The little chicken sh*t bit that was holding back Intel’s Mesa driver has been uncovered and the performance gains look great. Some key frames from our performance test infrastructure showed:

Left4Dead2 with frames that have hordes of zombies we’ve seen an increase of 17-25%
Counter-Strike GO: 16-20%
Lightsmark increased on a GT2 by 60% (HD4600) 4770

Dzięki wykryciu przez nich elementu opóźniającego w sterownikach Intela i po zaaplikowaniu odpowiednich łatek, udało się usprawnić obsługę shaderów i tym samym odnotować powyższy wzrost wydajności w dość wymagających tytułach. Rzeczona łatka trafi oficjalnie do kernela w niedługim czasie, choć publiczność otrzyma ją dopiero z wydaniem 3.18 – 3.19.

Post navigation

4 comments for “Valve poprawia sterowniki Intela

  1. mareczek
    7 listopada, 2014 at 11:36

    Ja te błędy w intelowskim sterowniku mam codziennie – czasami w grze obraz miga. Tu nie trzeba niczego odkrywać.

  2. mariusz
    8 listopada, 2014 at 12:54

    I to jest prawdziwa moc OS – zyskują wszyscy – producent sprzętu, producent konsol, użytkownicy… I nie kumam dlaczego NV i AMD mają te swoje sterowniki pozamykane. Przecież i tak dają je gratis, a gdyby były otwarte to po roku by się okazało że społeczność ulepszyła by je całkowicie za darmo – firma by miała wydajniejszy sprzęt bez dodatkowych kosztów, klienci mieli by lesze sterowniki. Znikł by problem utrzymywania sterowników do niewspieranego sprzętu, dziś firma olewa klienta, a tak społeczność mogła by utrzymywać potrzebne sterowniki…

  3. Roman
    9 listopada, 2014 at 6:21

    Widać te społeczne ulepszenia w mesa…

  4. Kamil Koczurek
    30 sierpnia, 2015 at 13:19

    AMD nie trzyma je zamknięte, bo NVIDIA na pewno nie wpadła na coś co w sterach AMD jest dobrze rozwiązane, a NVIDIA trzyma zamknięte sterowniki, bo pokazywanie rywalowi swojej największej przewagi nad nim „od kuchni” nie jest zbyt sprytne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate »