Smażenie pikseli, czyli glmark2 na pełnych obrotach

Jeszcze jakiś czas temu wykonywanie benchmarków wydajności kart graficznych pod Linuksem nie miało większego celu. Samo w sobie było możliwe, lecz matematyczne wyniki nie miały przełożenia na praktykę – brakowało po prostu programów, które potrafiły wykorzystać moc naszych kart graficznych (bądźmy szczerzy – nie było wymagających gier). Obecnie jednak testowanie wydajności karty graficznych pod poszczególnymi wersjami sterowników jest już uzasadnione i może wspomóc prawidłowe dobranie komponentów systemu, aby w pełni cieszyć się osiągami grafiki. Z kilku benchmarków, które mogą dać nam wyobrażenie o sile rażenia naszej karty graficznej, glmark2 jest najmniej wymagający ale i posiadający bogaty zestaw scenek i opcji.

glmark2 - a jednak się renderuje
glmark2 – a jednak się renderuje

Co prawda program nie posiada jakiegoś wymyślnego interfejsu użytkownika – uruchamia się go po prostu w terminalu, gdzie wyświetlą się też wszystkie istotne dla nas informacje. Otwierane przez program okno z rysującymi się scenkami możemy regulować za pomocą kilku przełączników dodawanych do polecenia w terminalu. Zapanujemy nad wymiarami okna, testem fullscreen, wyborem konkretnej scenki, zapętlenia itp. Użytkownicy wymagający specyficznych ustawień też znajdą coś dla siebie
– a to uruchomienie zestawu testów z pliku, wybór kontekstu, konfiguracja sposobu wyświetlania. Wszystko po to, aby sprawdzić jakość i sprawność renderowania OpenGL.

Options:
  -b, --benchmark BENCH  A benchmark to run: 'scene(:opt1=val1)*'
                         (the option can be used multiple times)
  -f, --benchmark-file F Load benchmarks to run from a file containing a
                         list of benchmark descriptions (one per line)
                         (the option can be used multiple times)
      --validate         Run a quick output validation test instead of 
                         running the benchmarks
      --frame-end METHOD How to end a frame [default,none,swap,finish,readpixels]
      --off-screen       Render to an off-screen surface
      --visual-config C  The visual configuration to use for the rendering
                         target: 'red=R:green=G:blue=B:alpha=A:buffer=BUF'.
                         The parameters may be defined in any order, and any
                         omitted parameters assume a default value of '1'
      --reuse-context    Use a single context for all scenes
                         (by default, each scene gets its own context)
  -s, --size WxH         Size of the output window (default: 800x600)
      --fullscreen       Run in fullscreen mode (equivalent to --size -1x-1)
  -l, --list-scenes      Display information about the available scenes
                         and their options
      --show-all-options Show all scene option values used for benchmarks
                         (only explicitly set options are shown by default)
      --run-forever      Run indefinitely, looping from the last benchmark
                         back to the first
      --annotate         Annotate the benchmarks with on-screen information
                         (same as -b :show-fps=true:title=#info#)
  -d, --debug            Display debug messages
  -h, --help             Display help

Zatem, wydając polecenie:

glmark2 --size 1024x768

… obejrzymy wszystkie renderujące się scenki w oknie o wymiarach 1024×768.

Najistotniejsze jednak będzie to, co po zakończeniu testu wyświetli się nam w terminalu w którym aktywowaliśmy glmark2.

$ glmark2 --size 1024x768
=======================================================
    glmark2 2014.03
=======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR:     NVIDIA Corporation
    GL_RENDERER:   GeForce GTX 460/PCIe/SSE2
    GL_VERSION:    4.4.0 NVIDIA 331.67
=======================================================
[build] use-vbo=false: FPS: 3712 FrameTime: 0.269 ms
=======================================================
                                  glmark2 Score: 3712 
=======================================================

glmark2 w zieleni
glmark2 w zieleni
Glmark2 Score pozwoli odnieść się nam do wyników uzyskiwanych za pomocą różnych wersji sterowników, komponentów systemu, itp. Należy oczywiście w szale testowania pamiętać o tym, by wymieniając poszczególne elementy naszego pulpitu nie popsuć sobie systemu.

Program zainstalujemy bezpośrednio z repozytoriów Ubuntu 14.04 (i tym samym Minta):

sudo apt-get install glmark2

… oraz dla Manjaro i Archa używając repozytorium AUR:

yaourt -S glmark2 

12 komentarzy

  1. To się pochwalę 🙂

    glmark2 –size 1024×768
    =======================================================
    glmark2 2012.08
    =======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR: Intel Open Source Technology Center
    GL_RENDERER: Mesa DRI Intel(R) Ivybridge Desktop
    GL_VERSION: 3.0 Mesa 9.1.7
    =======================================================
    glmark2 Score: 516
    =======================================================

  2. Ubuntu 12.04 LTS jednostka w pracy

    glmark2 –size 1024×768
    =======================================================
    glmark2 2011.09
    =======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
    GL_RENDERER: GeForce GT 220/PCIe/SSE2
    GL_VERSION: 3.3.0 NVIDIA 304.116
    =======================================================
    glmark2 Score: 559
    =======================================================

    Znak że trzeba będzie wkrótce system przeinstalować 😉 na nowszych sterownikach powinno iść szybciej.
    Natomiast na domowym komputerze powinno być lepiej.

  3. Błędna komenda instalacji powinno być sudo apt-get install glmark2 🙂

    Ja też się pochwalę…

    XUbuntu 14.04 64-bit i “mega wypasiony” sprzęt w pracy 🙂 :

    glmark2 2012.08
    =======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR: nouveau
    GL_RENDERER: Gallium 0.4 on NVAA
    GL_VERSION: 3.0 Mesa 10.1.0

    =======================================================
    glmark2 Score: 49
    =======================================================

  4. $ glmark2 –size 1024×768
    =======================================================
    glmark2 2012.08
    =======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR: X.Org
    GL_RENDERER: Gallium 0.4 on AMD RV730
    GL_VERSION: 3.0 Mesa 10.1.0
    =======================================================
    glmark2 Score: 642
    =======================================================

    Jak na otwarte stery całkiem spoko 🙂

  5. $ glmark2 –size 1024×768
    =======================================================
    glmark2 2012.08
    =======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
    GL_RENDERER: GeForce GTX 660/PCIe/SSE2
    GL_VERSION: 4.4.0 NVIDIA 331.38

    glmark2 Score: 6911

    widać że macie stacje robocze 🙂

  6. Na otwartych sterownikach:

    glmark2 –size 1024-768
    =======================================================
    glmark2 2012.08
    =======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR: X.Org
    GL_RENDERER: Gallium 0.4 on AMD CEDAR
    GL_VERSION: 3.0 Mesa 10.1.0
    =======================================================
    glmark2 Score: 269
    =======================================================

  7. A to ciekawe bo na takiej samek karcie mam inny wynik

    $ glmark2 –size 1024×768
    =======================================================
    glmark2 2011.09
    =======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
    GL_RENDERER: GeForce GTX 660/PCIe/SSE2
    GL_VERSION: 4.2.0 NVIDIA 304.116
    =======================================================
    glmark2 Score: 10242
    =======================================================

  8. Między otwartymi sterami a zamkniętymi jest przepaść.
    109 puntów na otwartych i 10 x więcej na zamkniętych na tym samym sprzęcie :

    OpenGL Information
    GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
    GL_RENDERER: GeForce GT 630/PCIe/SSE2
    GL_VERSION: 4.4.0 NVIDIA 331.38

    =======================================================
    glmark2 Score: 1385
    =======================================================

  9. Ciekawe wynika z tego że GL_VERSION: 4.2.0 NVIDIA 304.116 czyli starsza wersja sterownika jest dużo wydajniejsza i szybsza…Sprawdzę u siebie…

  10. ps. Jeszcze jedno inna wersja narzędzia do testów : glmark2 2011.09 i glmark2 2012.08

  11. glmark2 –size 1024×768
    =======================================================
    glmark2 2012.08
    =======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
    GL_RENDERER: GeForce 9600 GT/PCIe/SSE2
    GL_VERSION: 3.3.0 NVIDIA 337.12
    =======================================================
    glmark2 Score: 2123

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Post comment

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.