Smażenie pikseli, czyli glmark2 na pełnych obrotach
Jeszcze jakiś czas temu wykonywanie benchmarków wydajności kart graficznych pod Linuksem nie miało większego celu. Samo w sobie było możliwe, lecz matematyczne wyniki nie miały przełożenia na praktykę – brakowało po prostu programów, które potrafiły wykorzystać moc naszych kart graficznych (bądźmy szczerzy – nie było wymagających gier). Obecnie jednak testowanie wydajności karty graficznych pod poszczególnymi wersjami sterowników jest już uzasadnione i może wspomóc prawidłowe dobranie komponentów systemu, aby w pełni cieszyć się osiągami grafiki. Z kilku benchmarków, które mogą dać nam wyobrażenie o sile rażenia naszej karty graficznej, glmark2 jest najmniej wymagający ale i posiadający bogaty zestaw scenek i opcji.
Co prawda program nie posiada jakiegoś wymyślnego interfejsu użytkownika – uruchamia się go po prostu w terminalu, gdzie wyświetlą się też wszystkie istotne dla nas informacje. Otwierane przez program okno z rysującymi się scenkami możemy regulować za pomocą kilku przełączników dodawanych do polecenia w terminalu. Zapanujemy nad wymiarami okna, testem fullscreen, wyborem konkretnej scenki, zapętlenia itp. Użytkownicy wymagający specyficznych ustawień też znajdą coś dla siebie
– a to uruchomienie zestawu testów z pliku, wybór kontekstu, konfiguracja sposobu wyświetlania. Wszystko po to, aby sprawdzić jakość i sprawność renderowania OpenGL.
Options: -b, --benchmark BENCH A benchmark to run: 'scene(:opt1=val1)*' (the option can be used multiple times) -f, --benchmark-file F Load benchmarks to run from a file containing a list of benchmark descriptions (one per line) (the option can be used multiple times) --validate Run a quick output validation test instead of running the benchmarks --frame-end METHOD How to end a frame [default,none,swap,finish,readpixels] --off-screen Render to an off-screen surface --visual-config C The visual configuration to use for the rendering target: 'red=R:green=G:blue=B:alpha=A:buffer=BUF'. The parameters may be defined in any order, and any omitted parameters assume a default value of '1' --reuse-context Use a single context for all scenes (by default, each scene gets its own context) -s, --size WxH Size of the output window (default: 800x600) --fullscreen Run in fullscreen mode (equivalent to --size -1x-1) -l, --list-scenes Display information about the available scenes and their options --show-all-options Show all scene option values used for benchmarks (only explicitly set options are shown by default) --run-forever Run indefinitely, looping from the last benchmark back to the first --annotate Annotate the benchmarks with on-screen information (same as -b :show-fps=true:title=#info#) -d, --debug Display debug messages -h, --help Display help
Zatem, wydając polecenie:
glmark2 --size 1024x768
… obejrzymy wszystkie renderujące się scenki w oknie o wymiarach 1024×768.
Najistotniejsze jednak będzie to, co po zakończeniu testu wyświetli się nam w terminalu w którym aktywowaliśmy glmark2.
$ glmark2 --size 1024x768 ======================================================= glmark2 2014.03 ======================================================= OpenGL Information GL_VENDOR: NVIDIA Corporation GL_RENDERER: GeForce GTX 460/PCIe/SSE2 GL_VERSION: 4.4.0 NVIDIA 331.67 ======================================================= [build] use-vbo=false: FPS: 3712 FrameTime: 0.269 ms ======================================================= glmark2 Score: 3712 =======================================================
Glmark2 Score pozwoli odnieść się nam do wyników uzyskiwanych za pomocą różnych wersji sterowników, komponentów systemu, itp. Należy oczywiście w szale testowania pamiętać o tym, by wymieniając poszczególne elementy naszego pulpitu nie popsuć sobie systemu.
Program zainstalujemy bezpośrednio z repozytoriów Ubuntu 14.04 (i tym samym Minta):
sudo apt-get install glmark2
… oraz dla Manjaro i Archa używając repozytorium AUR:
yaourt -S glmark2
To się pochwalę 🙂
glmark2 –size 1024×768
=======================================================
glmark2 2012.08
=======================================================
OpenGL Information
GL_VENDOR: Intel Open Source Technology Center
GL_RENDERER: Mesa DRI Intel(R) Ivybridge Desktop
GL_VERSION: 3.0 Mesa 9.1.7
=======================================================
glmark2 Score: 516
=======================================================
Ubuntu 12.04 LTS jednostka w pracy
glmark2 –size 1024×768
=======================================================
glmark2 2011.09
=======================================================
OpenGL Information
GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
GL_RENDERER: GeForce GT 220/PCIe/SSE2
GL_VERSION: 3.3.0 NVIDIA 304.116
=======================================================
glmark2 Score: 559
=======================================================
Znak że trzeba będzie wkrótce system przeinstalować 😉 na nowszych sterownikach powinno iść szybciej.
Natomiast na domowym komputerze powinno być lepiej.
Błędna komenda instalacji powinno być sudo apt-get install glmark2 🙂
Ja też się pochwalę…
XUbuntu 14.04 64-bit i “mega wypasiony” sprzęt w pracy 🙂 :
glmark2 2012.08
=======================================================
OpenGL Information
GL_VENDOR: nouveau
GL_RENDERER: Gallium 0.4 on NVAA
GL_VERSION: 3.0 Mesa 10.1.0
=======================================================
glmark2 Score: 49
=======================================================
$ glmark2 –size 1024×768
=======================================================
glmark2 2012.08
=======================================================
OpenGL Information
GL_VENDOR: X.Org
GL_RENDERER: Gallium 0.4 on AMD RV730
GL_VERSION: 3.0 Mesa 10.1.0
=======================================================
glmark2 Score: 642
=======================================================
Jak na otwarte stery całkiem spoko 🙂
$ glmark2 –size 1024×768
=======================================================
glmark2 2012.08
=======================================================
OpenGL Information
GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
GL_RENDERER: GeForce GTX 660/PCIe/SSE2
GL_VERSION: 4.4.0 NVIDIA 331.38
glmark2 Score: 6911
widać że macie stacje robocze 🙂
Na otwartych sterownikach:
glmark2 –size 1024-768
=======================================================
glmark2 2012.08
=======================================================
OpenGL Information
GL_VENDOR: X.Org
GL_RENDERER: Gallium 0.4 on AMD CEDAR
GL_VERSION: 3.0 Mesa 10.1.0
=======================================================
glmark2 Score: 269
=======================================================
jak mozesz to daj skrinszota z wykresami z gputest, furmark.
A to ciekawe bo na takiej samek karcie mam inny wynik
$ glmark2 –size 1024×768
=======================================================
glmark2 2011.09
=======================================================
OpenGL Information
GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
GL_RENDERER: GeForce GTX 660/PCIe/SSE2
GL_VERSION: 4.2.0 NVIDIA 304.116
=======================================================
glmark2 Score: 10242
=======================================================
Między otwartymi sterami a zamkniętymi jest przepaść.
109 puntów na otwartych i 10 x więcej na zamkniętych na tym samym sprzęcie :
OpenGL Information
GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
GL_RENDERER: GeForce GT 630/PCIe/SSE2
GL_VERSION: 4.4.0 NVIDIA 331.38
=======================================================
glmark2 Score: 1385
=======================================================
Ciekawe wynika z tego że GL_VERSION: 4.2.0 NVIDIA 304.116 czyli starsza wersja sterownika jest dużo wydajniejsza i szybsza…Sprawdzę u siebie…
ps. Jeszcze jedno inna wersja narzędzia do testów : glmark2 2011.09 i glmark2 2012.08
glmark2 –size 1024×768
=======================================================
glmark2 2012.08
=======================================================
OpenGL Information
GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
GL_RENDERER: GeForce 9600 GT/PCIe/SSE2
GL_VERSION: 3.3.0 NVIDIA 337.12
=======================================================
glmark2 Score: 2123