przystajnik

Wyłapywanie ekranów z SimpleScreenRecorder 1.21

simplescreenrecorderCzy zgrywanie do pliku wideo aktualnych okoliczności rozgrywających się na ekranie naszego monitora, wespół z dźwiękiem, musi być czynnością skomplikowaną? Programów do tego celu powstało całkiem sporo, lecz obsługa niektórych to katorga, inne z kolei posiadają drobne mankamenty i w efekcie dopiero twórca SimpleScreenRecoder udowadnia, że można prosto, łatwo i skutecznie. Bez skomplikowane zgłębiania się w niuanse techniczne wystarczy określić tryb pracy, kodek i jakość wynikową oraz rozpocząć nagrywanie. Z takim narzędziem na podorędziu pozostaje mieć nadzieje na wysyp przeróżnych screencastów i samouczków wideo.

Ten programik popełniony z wykorzystaniem bibliotek QT wykonuje swoje zadanie bezbłędnie. Pozwala na nagrywanie pełnego ekranu, wybranego wycinka lub okna, podążanie za wskaźnikiem myszki oraz zrzut obrazu OpenGL (czyli np. z gier). Obsługuje skalowanie materiału do wybranej rozdzielczości, pozwala określić liczbę klatek na sekundę, jak też załączyć do wideo ścieżkę audio z wybranego wejścia (np. mikrofon, poprzez ALSA lub PuleAudio). Oczywiście to nie koniec, gdyż możemy określić jeszcze format wyjściowy (mkv, webm, mp4, OGG lub inny z listy kilkudziesięciu dostępnych), kodek (h.264, VP8, Theora lub inny z kolejnej sporej listy). Na koniec możemy ustalić skrót klawiszowy rozpoczynają i kończący nagrywanie, upewnić się na podglądzie, że zgrywamy to co chcemy i na koniec rozpocząć nagrywanie, bądź odesłać program do zasobnika i posłużyć się wspomnianym skrótem. Zasadniczo, powiódł się główny cel przyświęcający autorowi – uczynić program do tego typu nagrań sprawniejszym i poręczniejszym niż ffmpeg/avconv lub VLC.

SimpleScreenRecoder - nagrywanie za 9, 8, 7

SimpleScreenRecoder – nagrywanie za 9, 8, 7

SimpleScreenRecoder - nagrywanie za 6, 5, 4

SimpleScreenRecoder – nagrywanie za 6, 5, 4

SimpleScreenRecoder - nagrywanie za 3, 2, 1

SimpleScreenRecoder – nagrywanie za 3, 2, 1

Reasumując, SimpleScreenRecorder umożliwia:

  • nagrywanie pełnego ekranu, jego części, lub okna konkretnego programu – w tym też programów i gier korzystających z OpenGL
  • dokładna synchronizacja toru audio i wideo (znana przypadłość VLC i ffmpeg/avconv)
  • szybsza praca niż VLC i ffmpeg/avconv
  • automatyczna redukcja FPS w przypadku słabszego komputera (zamiast pełnego zużycia pamięci jak ma to w zwyczaju VLC)
  • pełne przetwarzane wielotorowe (multithread) – żaden z komponentów nie powoduje opóźnień i blokady innych, co wynikuje płynnym obrazem wideo i lepszą wydajnością na komputera z wielordzeniowymi procesorami
  • pauzowanie i wznawianie nagrywania w dowolnym momencie
  • statystyki podczas nagrywania (rozmiar pliku, bitrate, czas nagrywania, aktualne FPS)
  • podgląd podczas nagrywania – zamiast marnować czas, można sprawdzić, co się nagrywa
  • Użytkownicy Ubuntu, Minta, eOS i pochodnych zainstalują program zwyczajowym:

    sudo add-apt-repository ppa:maarten-baert/simplescreenrecorder
    sudo apt-get update
    sudo apt-get install simplescreenrecorder

    Jeżeli planujemy nagrywać 32bitowe gry, musimy doinstalować również 32bitową bibliotekę dla programu:

    sudo apt-get install simplescreenrecorder-lib:i386

    SimpleScreenRecorder znajduje się również w repozytoriach AUR dla Arch, Manjaro i pochodnych:

    sudo yaourt simplescreenrecorder
    yaourt -S simplescreenrecorder

    … i analogicznie jeżeli planujemy pracę z 32bit:

    sudo yaourt lib32-simplescreenrecoder
    yaourt -S lib32-simplescreenrecorder

    Post navigation

    Translate »