Puk, puk – tu OpenShot 2.1

Nieco nieśmiało i bez większego rozgłosu zapukał do naszych drzwi nieliniowy edytor OpenShot 2.1. Choć numeracja tego wydania nie zapowiada trzęsienia ziemi, to jednak program doczekał się kilku wyśmienitych usprawnień i poprawy swojej ogólnej stabilności.

OpenShot 2.1
OpenShot 2.1
Kondycja nieliniowych edytorów wideo dla Linuksa jest jaka jest. Z jednej strony mamy niesamowite pod względem jakości i ceny rozwiązania stosowane choćby w Hollywood, z drugiej strony wiecznie rozwijające się projekty dla zwykłego użytkowania i tylko Lightworks wydaje się być rozwiązaniem na miarę profesjonalnych amatorów i ich zasobności.

Czego możemy się spodziewać po najświeższej wersji OpenShota?

Od tego wydania będziemy mogli tworzyć proste animacje, ze wsparciem dla warstw, kluczowych klatek, sekwencji transparentnych obrazów, itp.

Na osi czasu ścieżki audio będą posiadały gustowny wykres przebiegu fali. To ułatwi namierzenie potencjalnych trzasków (sygnał poza wykresem) i synchronizację z obrazem.

Skoro jesteśmy przy osi czasu – przeprojektowano i udostępniono nowy system „dopasowywania” się klipów/ścieżek/efektów.

W łatwy sposób będziemy mogli odseparować ścieżkę audio do całego klipu.

O wiele wygodniejsza edycja zaawansowanych właściwości. Wystarczy kliknąć i przeciągnąć myszką, aby otrzymać pożądaną wartość i automatyczną współpracę z klatkami kluczowymi.

Wygodniejsze i bardziej czytelne rozwijane menu dla elementów.

Ustawienia dla skrótów klawiszowych.

Nie bez znaczenia pozostanie dla wielu użytkowników nowy system pomocy w postaci samouczka uruchamianego po starcie programu.

Jak widzimy, postęp jest niemal namacalny. Oczywiście wszystko zależy od oczekiwań użytkowników, ale większość osób powinna być zadowolona – OpenShot wyrasta na całkiem dojrzały i spójny projekt, którym da się pracować na materiałem wideo w zupełnie komfortowy sposób. Można oczywiście nadal oczekiwać wielu dodatkowych funkcji (filtry graficzne/audio, inne), ale mając tak dobre i stabilne fundamenty, wprowadzenie ich pozostaje jedynie kwestią czasu. Podczas moich machinacji z kilkoma ścieżkami wideo, Openshot zachowywał się w całkiem kontrolowany i przyzwoity sposób – bez przypadków niespodziewanego zakończenia działania.

Co zrobić, aby przetestować program w wersji dla Ubuntu 16.04/Mint 18.xx?

sudo add-apt-repository ppa:openshot.developers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install openshot-qt

Dla Manjaro i Arch Linuksa musimy poczekać na aktualizację w repozytorium AUR – pod uwagę powinnyśmy wziąć dwie paczki – openshot-bzr oraz openshot-qt – jedna z nich zostanie niedługo zaktualizowana.

yaourt -S openshot-qt 

0

17 komentarzy

  1. A jak ze stabilnością? Z tego co pamiętam, to z nią było w tym programie baardzo różnie 🙂

  2. Tu musiałby się wypowiedzieć ktoś, kto jest w stanie nakarmić program jakimiś perfidnie skomplikowanymi danymi. Przy moich zabawach z kilkoma klipami wideo było ok.

  3. Zainstalowałem. Pracował stabilnie przez jakieś 7 minut, po czym epicko się wywalił, gdy tylko spróbowałem zrobić coś bardziej skomplikowanego, niż podziwianie interfejsu…

  4. Wywalał się często po Windows , pod Linuxem był bardziej stabilny.
    Nie wiem jak jest z obecną wersją 2.1 ale poprzednie nie były dobre…
    Problematyczne staje się nawet zmienienie kodeka audio na wyjściu (brak rozwijanej listy)…
    Poza tym działa…niestety ale do demonów prędkości w kodowaniu wyjściowego mp4 nie należy w zasadzie każdy soft jakoś nie korzysta z CUDA i koduje wolno taki materiał HD na 4K jeszcze nie próbowałem 😉

  5. A ja czekam na Flowblade / dla odmiany jest bardzo stabilny. Odetchnąłem po Openshocie. Wkrótce wersja 1,8 🙂

  6. Jakiś czas temu próbowałem z niego korzystać i się wywalał 🙁
    Przetestowałem jeszcze Piviti, Flowblade i Shotcut, ale przy każdym z nich miałem jakieś problemy , grr >:(
    Dopiero KdeNLive okazał się dobrze działjący 😀

  7. Wszystkie te wywalające się edytory oparte są o ten sam silnik – MLT. Przypadek? nie sądzę. Mi kdenlive też się wywalał, dopiero Lightworks okazał się dobrze działający.

  8. Mam dokładnie takie same odczucia. Lightworks to na dziś jedyny ‚pewniak’ w świecie Linuxa, jeśli nie liczyć cholernie drogich rozwiązań dla wytwórni. Jenak nawet w tym przypadku my, linuksiarze, jesteśmy poszkodowani – Lightworks przy zakupie licencji Pro oferuje darmowy download plug-inów od Borisa: przy licencji jednorocznej jednego do wyboru FX albo Grafitti, przy licencji dożywotniej – obu. Kupując wersję na Linuxa otrzymamy kody, ale przy próbie ściągniecia softu ze strony Borisa okaze się, że… żadne z oferowanych rozszerzeń NIE JEST dostępne na Pingwina. Już dość dawno korespondowałem na ten temat z ludźmi z obu fim, bardzo się przejęli i obiecali wyjaśnić sprawę ale… od tego czasu cisza.

  9. Udało mi się uzyskać kodowanie mp3 ścieżek audio…

    Zamiast ac3 należy wpisać libmp3lame (działa w Linux Mint 17.3 KDE z zainstalowanym kodekiem lame).

    Ciekawe co należy wpisać żeby uzyskać kodowanie aac ?

    Może ktoś ma pomysła ?

    Pozdrawiam MK

  10. Gwoli ścisłości z Archem (i być może Manjaro).
    W repozytorium community znajduje się paczka openshot w wersji 2.1.0-2. Jest ona oparta o Qt5, podobnie zresztą jak paczka openshot-qt znajdująca się w AUR. Wprawdzie obie paczki różnią się zależnościami, ale… tak nie powinno być (biorąc pod uwagę jak są one budowane). Sensu istnienia paczki openshot-qt w AUR obecnie nie ma i winna ona stamtąd zniknąć. Sensu instalacji openshot-qt z AUR również nie ma.
    Skrypty dla openshot-bzr są natomiast już dawno wadliwe (używają *.install, które są w hooks). Gdyby ktoś jednak chciał używać tej wersji, to wrzucam zmieniony PKGBUILD: http://pastebin.com/xgwg5777 – winno to zbudować paczkę (nie próbowałem) z aktuanymi zależnościami w wersji rozwojowej 2.1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Post comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.