Shotcut 18.08 się poprawia

Każdy kto z zapartym tchem czeka na comiesięczne wydania edytora wideo Shotcut nie będzie w tym miesiącu zawiedziony. Najnowsze wydanie Shotcut 18.08 to co prawda tylko poprawki błędów, ale w takiej ilości i o takim zacięciu technicznym, że program po prostu musi działać lepiej. Po prostu.

Shotcut 18.07
Ten sympatyczny nieliniowy edytor wideo przebył długą drogą do osiągnięcia stabilności i użyteczności oczekiwanej przez użytkowników. Oczywiście nigdy nie jest tak, żeby czegoś nie można było poprawić. I przykładem na to jest to wydanie. Chociaż są to zaledwie poprawki, to usprawniające takie niuanse, że niektórzy użytkownicy mogli nawet nie być świadomi istnienia takich zakamarków w tym programie. Tym samym nowy Shotcut stwarza nadzieje na jeszcze sprawniejszą i przewidywalną współpracę.

  • dodano kody czasowe błędów podczas eksportu materiału – łatwiej namierzyć kłopotliwy fragment na osi czasu,
  • dodano filtr Unpremultiply Alpha użyteczny w przypadku naprawiania kompozycji z klipów zawierających kanał alfa,
  • Naprawiono różne regresje od czasów v18.05 prowadzące do awarii programu,
  • Naprawiono dystorsje audio podczas podglądu, (regresja od v18.07),
  • Naprawiono uszkodzenie zestawu ustawień użytkownika wykorzystywanych podczas Exportu (regres w wersji v18.07 jeżeli nazwa zestawu zawiera niektóre znaki),
  • Naprawiono Properties > Reverse…, występujące gdy wartość numeryczna zawiera przecinek (regres w v18.07).
  • Naprawiono edytor Overlay HTML nadpisujący domyślne skrypty, (regres w v18.07) w przypadku gdy rozszerzenie WebVfx JavaScript jest aktywny,
  • Naprawiono schemat Exportu z aktywnym interlacem – wczytywany jako progressive (regres z v18.07),
  • Naprawiono awarię Timeline > Copy Timeline to Source > Export w przypadku niezapisanych projektów,
  • Naprawiono antialias w filtrze Text (regres w v18.07),
  • Naprawiono filtr Stabilize nieaktywny w Linuksie (regres w v18.06),
  • Naprawiono działanie funkcji Speed w Properties, uszkadzające filtry we wszystkich klipach,
    (regres w v18.05),
  • Naprawiono uszkodzenie Fade Out Video (i generalnie klatek kluczowych) podczas pauzy na pozycji 0 (regresja v18.03),
  • Naprawiono precyzję Properties > Duration dla klipów na osi czasu,
  • Poprawki w zmianie Settings > Video Mode po stworzeniu projektu,
  • Naprawiono kompozycje klipów z góry zestawu jeżeli dolny klip został usunięty,
  • Naprawiono krawędzie obrazów z kanałem alfa jeżeli nie aktywowano przy kompozycji Size and Position lub Rotate and Scale.

Program znajdziemy w dziale Download na stronie projektu w wygodnej formie paczek AppImage lub Flatpak a nawet prekompilowanej binarki

5 komentarzy

  1. Stabilność nadal niczym windows milenium? Średnio co pół godzinki crash ni z gruchy ni z pietruchy? Lubie ten program (od niego zaczynałem przygodę z montażem), ale stabilność jest żałosna niestety. nad tym powinni popracować zamiast nad nowymi funkcjami

  2. Rewelacyjny program. Na razie używam do prostej edycji – przyciąć materiał, dodać znak wodny. Dotąð pracowałem na Sony Vegasie. Ponieważ jestem dziennikarzem, będę na pewno niebawem potrzebował innej funkcji – zasłaniania (rozmazywania – blurowania ) – twarzy, tablic rejestracyjnych. Gdzie znajdę prosty opis?

  3. Ja tak mam też z kdenlive. Ogólnie te programy są fajne ale ilość bugów czy niedopracowanie sprawia, że nazwanie tych wydań stabilnych jest co najmniej śmieszne. I wiem, że teraz brzmię jak roszczeniowy gówniarz. Nie o to chodzi, jestem wdzięczny za włożoną pracę ale wydaje mi się, że spieszenie się z nazywaniem niedopracowanych wydań stabilnymi po prostu szkodzi wizerunkom obu programów 🙁 Ludzie potem znajdują jedynie więcej powodów by psioczyć jakie to otwarte oprogramowanie jest bublem.

  4. Kdenlive używam do składania naprawdę sporych materiałów. Po raz pierwszy zetknąłem się z programem pod Elementary OS (nie pamiętam, która to była wersja Kdenlive…) i zaskoczył mnie stabilnością. Potem ‘przesiadłem się’ na Minta i tutaj edytor bywał narowisty – o ile pracował stabilnie, to elementy interfejsu ‘znikały’ itp. Od dłuższego czasu moim podstawowym systemem jest Antergos z Plasmą i Kdenlive w najnowszej wersji działa zwyczajnie dobrze: oczywiście, zdarzają się sporadyczne ‘wywałki’ podczas pracy nad skomplikowanym materiałem, ale po pierwsze – jestem do tego przyzwyczajony od czasów pracy z PremierePro na Maku (tam wyrobiłem sobie bezwarunkowy odruch uderzania w klawisze zapisu projektu i zrozumiałem, że stabilność rozwiązań wiodących bywa… mało stabilna), po drugie – po takim zdarzeniu Kdenlive sprawnie odzyskuje materiał i pozwala kontynuować pracę, czyli zachowuje się dokładnie tak jak drogie, komercyjne i wiodące rozwiązania

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Post comment

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.