Shotcut 18.08 się poprawia
Każdy kto z zapartym tchem czeka na comiesięczne wydania edytora wideo Shotcut nie będzie w tym miesiącu zawiedziony. Najnowsze wydanie Shotcut 18.08 to co prawda tylko poprawki błędów, ale w takiej ilości i o takim zacięciu technicznym, że program po prostu musi działać lepiej. Po prostu.
Ten sympatyczny nieliniowy edytor wideo przebył długą drogą do osiągnięcia stabilności i użyteczności oczekiwanej przez użytkowników. Oczywiście nigdy nie jest tak, żeby czegoś nie można było poprawić. I przykładem na to jest to wydanie. Chociaż są to zaledwie poprawki, to usprawniające takie niuanse, że niektórzy użytkownicy mogli nawet nie być świadomi istnienia takich zakamarków w tym programie. Tym samym nowy Shotcut stwarza nadzieje na jeszcze sprawniejszą i przewidywalną współpracę.
- dodano kody czasowe błędów podczas eksportu materiału – łatwiej namierzyć kłopotliwy fragment na osi czasu,
- dodano filtr Unpremultiply Alpha użyteczny w przypadku naprawiania kompozycji z klipów zawierających kanał alfa,
- Naprawiono różne regresje od czasów v18.05 prowadzące do awarii programu,
- Naprawiono dystorsje audio podczas podglądu, (regresja od v18.07),
- Naprawiono uszkodzenie zestawu ustawień użytkownika wykorzystywanych podczas Exportu (regres w wersji v18.07 jeżeli nazwa zestawu zawiera niektóre znaki),
- Naprawiono Properties > Reverse…, występujące gdy wartość numeryczna zawiera przecinek (regres w v18.07).
- Naprawiono edytor Overlay HTML nadpisujący domyślne skrypty, (regres w v18.07) w przypadku gdy rozszerzenie WebVfx JavaScript jest aktywny,
- Naprawiono schemat Exportu z aktywnym interlacem – wczytywany jako progressive (regres z v18.07),
- Naprawiono awarię Timeline > Copy Timeline to Source > Export w przypadku niezapisanych projektów,
- Naprawiono antialias w filtrze Text (regres w v18.07),
- Naprawiono filtr Stabilize nieaktywny w Linuksie (regres w v18.06),
- Naprawiono działanie funkcji Speed w Properties, uszkadzające filtry we wszystkich klipach,
(regres w v18.05), - Naprawiono uszkodzenie Fade Out Video (i generalnie klatek kluczowych) podczas pauzy na pozycji 0 (regresja v18.03),
- Naprawiono precyzję Properties > Duration dla klipów na osi czasu,
- Poprawki w zmianie Settings > Video Mode po stworzeniu projektu,
- Naprawiono kompozycje klipów z góry zestawu jeżeli dolny klip został usunięty,
- Naprawiono krawędzie obrazów z kanałem alfa jeżeli nie aktywowano przy kompozycji Size and Position lub Rotate and Scale.
Program znajdziemy w dziale Download na stronie projektu w wygodnej formie paczek AppImage lub Flatpak a nawet prekompilowanej binarki.
Stabilność nadal niczym windows milenium? Średnio co pół godzinki crash ni z gruchy ni z pietruchy? Lubie ten program (od niego zaczynałem przygodę z montażem), ale stabilność jest żałosna niestety. nad tym powinni popracować zamiast nad nowymi funkcjami
Rewelacyjny program. Na razie używam do prostej edycji – przyciąć materiał, dodać znak wodny. Dotąð pracowałem na Sony Vegasie. Ponieważ jestem dziennikarzem, będę na pewno niebawem potrzebował innej funkcji – zasłaniania (rozmazywania – blurowania ) – twarzy, tablic rejestracyjnych. Gdzie znajdę prosty opis?
Ja tak mam też z kdenlive. Ogólnie te programy są fajne ale ilość bugów czy niedopracowanie sprawia, że nazwanie tych wydań stabilnych jest co najmniej śmieszne. I wiem, że teraz brzmię jak roszczeniowy gówniarz. Nie o to chodzi, jestem wdzięczny za włożoną pracę ale wydaje mi się, że spieszenie się z nazywaniem niedopracowanych wydań stabilnymi po prostu szkodzi wizerunkom obu programów 🙁 Ludzie potem znajdują jedynie więcej powodów by psioczyć jakie to otwarte oprogramowanie jest bublem.
Na YT jest dużo filmików instruktażowych.
Kdenlive używam do składania naprawdę sporych materiałów. Po raz pierwszy zetknąłem się z programem pod Elementary OS (nie pamiętam, która to była wersja Kdenlive…) i zaskoczył mnie stabilnością. Potem ‘przesiadłem się’ na Minta i tutaj edytor bywał narowisty – o ile pracował stabilnie, to elementy interfejsu ‘znikały’ itp. Od dłuższego czasu moim podstawowym systemem jest Antergos z Plasmą i Kdenlive w najnowszej wersji działa zwyczajnie dobrze: oczywiście, zdarzają się sporadyczne ‘wywałki’ podczas pracy nad skomplikowanym materiałem, ale po pierwsze – jestem do tego przyzwyczajony od czasów pracy z PremierePro na Maku (tam wyrobiłem sobie bezwarunkowy odruch uderzania w klawisze zapisu projektu i zrozumiałem, że stabilność rozwiązań wiodących bywa… mało stabilna), po drugie – po takim zdarzeniu Kdenlive sprawnie odzyskuje materiał i pozwala kontynuować pracę, czyli zachowuje się dokładnie tak jak drogie, komercyjne i wiodące rozwiązania