Zdjęcia na Javie: Bric
Kolejny program do manipulacji obrazami i kolejny sukces rześkiej myśli twórczej połączonej z elastycznością Javy. Ten entuzjazm może okazać się nieco na wyrost, bo wszystko co robi Bric to konwersja zdjęcia do kilku różnych formatów, zmiana wymiarów, umożliwienie obrotu o dowolny kąt i nałożenie znaku wodnego. Niewiele? Ale jak zmyślnie zrealizowane…
Programów tego typu powstało już kilka dla Linuksa, ale często jeżeli znajdziemy w nich interesującą nas opcję, to stwierdzamy brak innej. Bric posiada w miarę kompletny zestaw funkcji, który umożliwia szybką i masową konwersję i oznaczenie dużej ilości zdjęć. Zatem nie sama konwersja do innego formatu (a obsługuje rozszerzenia jpg, jpeg, png, gif, bmp, tif, tiff, pdf, psd), ale i obroty, skalowanie oraz osadzanie znaku wodnego. I na dodatek z wykorzystaniem wszystkich rdzeni naszego procesora.
Samo skalowanie byłoby typowe i oczywiste, gdyby nie możliwość wybrania algorytmu skalowania (jest ich kilka) oraz późniejszego wyostrzenia zmniejszonego zdjęcia – a takiej opcji brakuje w większości konwerterów. I chyba nie trzeba nawet wspominać o takich standardach jak jednostki w px lub procentach, zachowanie współczynnika proporcjonalności, uwzględnianie ułożenia zdjęcia.
Karta obrotów pozwala na manualne ustawienie kąta o jaki zdjęcie ma zostać obrócone. Kąt możemy ustalić jeden, lub zdać się na ślep los (i innego dla każdego zdjęcia). Inna możliwość to kilka predefiniowanych profili.
Ostatnia karta to nakładanie znaku wodnego. I znowu, ucieszy nas bogactwo opcji, gdyż możemy nałożyć na nasze zdjęcia nasze logo, tekst, lub przygotowany szablon HTML. Elementy mogą być dowolnie umieszczone, obrócone, o zadanej przeźroczystości, powtórzone, itp.
I to wszystko. Niby niewiele, ale dość kompleksowo powiązane w jeden sprytny programik – i to wielu osobom się spodoba. Pozostaje jeszcze tylko odkryć preferencje programu, oraz ikony umożliwiające dodawane/usuwanie zdjęć do/z listy, jak też uruchamianie obróbki obrazów wg. zadanych przez nas parametrów. Ale to chyba oczywiste.
Plik .jar pobieramy ze strony projektu (najnowsza wersja 0.8). Kopiujemy go w jakieś wygodne miejsce (~/Programy), nadajemy mu prawa dla wykonywania (prawy przycisk -> właściwości -> uprawnienia) i możemy uruchomić sprawne, masowe przetwórstwo naszych zdjęć.