Tysiące drobiazgów pod maską Shotcut 19.06
Shotcut to niekwestionowany i samozwańczy zwycięzca w kategorii „najczęściej aktualizowany projekt” pośród edytorów wideo. Nawet gdy częstotliwość jego wydań spadła do jednego na dwa miesiące, to nadal jest to projekt, który z atencją wsłuchuje się w głos społeczności.
Nie inaczej jest i tym razem, gdyż Shotcut 19.06 jest sumą tak licznych i tak błahych poprawek, że wydaje się być dziełem osób cierpiących na manię natręctw. Usunięto tak wiele drobnych błędów i pochylono się nad takimi drobiazgami, że mistrzowie baroku sami składają ręce do braw.
Na pierwsze ogień idą zmiany w sposobie zapisu projektów. Wprowadzono w nich rozliczne ujednolicenia (np. kropka dla wartości dziesiętnych) i ulepszono przenoszenie dzieł pomiędzy przeróżnymi systemami operacyjnymi.
Na osi czasu i dla klatek kluczowych wprowadzono domyślny interwał 5 sekund, co poprawiło czytelność. Zreorganizowano niektóre filtry i ich nazwy. Zmieniono maksymalne wartości dla wielu narzędzi i filtrów. Eksport wyświetla pasek postępu.
Dodano kilka odmian rozmywania zawartości, dzięki czemu możemy wybrać taki, który nie generuje czarnych krawędzi dla naszych klipów – Blur: Exponential (fast), Blur: Low Pass (fast), Blur: Gaussian (slow).
Poprzednie wersje miały problemy z wyświetlaniem ikon na wyświetlaczach HiDPI. Ten stan rzeczy też uległ poprawie. Również sami możemy łatwo dostosować narzędziówkę do swoich potrzeb za pomocą dwóch pozycji w menu: Show Text Under Icons (default on), Show Small Icons (default off). Zauważymy też nową ikonę Jobs (Zadania) na głównym panelu.
Filtry wykorzystujące HTML doczekały się obsługi kanału alfa (przeźroczystość). Poprawiono kadrowanie obrazu i dodano kilka możliwych kształtów. To wszystko dzięki wspomnianej obsłudze przeźroczystości.
Osoby czekające na nowe filtry też się doczekały: Reduce Noise: HQDN3D, Noise: Fast video, Noise: Keyframes video.
Do kompletu pojawiło się kilka dodatkowych przycisków regulujących dodawanie klatek kluczowych, kilka skrót klawiszowych ułatwiających ukrywanie paneli (ctrl + 0-9) czy poziom przybliżenia w klatkach kluczowych (alt 0/+/-).
Shotcut występuje chyba w każdej możliwej uniwersalnej wersji dla Linuksa. Z działu Download projektu możemy pobrać zarówno paczkę AppImage, jak dowiedzieć się jak zainstalować program opakowany w Snap lub Flatpak.
Może ktoś podpowiedzieć, wysłać linka do tutki, jak blurować twarz? Jestem dziennikarzem i czasami to przydatne.
Atencja to nie uwaga a szacunek!
Wiem, nie wygląda, ale chodziło mi o szacunek 🙂
Czy shotcut będzie dobry dla początkującego?
Głównie fotografuję, bardzo rzadko nagrywam ruchome obrazki. Kompletnie nie znam się na edycji wideo, do tej pory używałem tylko avidemux żeby zmienić rozdzielczość, wyciąć zbędne fragmenty z początku/końca itp. Ale teraz chciałbym zmontować jeden film z kilku kawałków, dodać ścieżkę dźwiękową, jakąś planszę tytułową. Zupełnie podstawowe sprawy.
Jasne, z powodzeniem możesz zrobić coś takiego w tym programie. Nawet powstał do tego tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=RhouU6I6WOw
Jasne, z powodzeniem możesz zrobić coś takiego w tym programie. Nawet powstał do tego tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=RhouU6I6WOw
Dzięki. Domyślam się, że takie rzeczy zrobię w każdym programie 🙂 Bardziej chodzi mi o to, czy sobie poradzę. Obejrzałem na razie shotcut i kdenlive. Shotcut wydaje się łatwiejszy.
W kdenlive do maskowania twarzy/rejestracji itp. używasz “Auto Mask”. W ustawieniach spróbuj zwiększyć “Maximum x/y distance”, żeby dłużej śledzić obiekt.
– Kdenlive: How To Auto Track And Obscure A Moving Face Or Object.
https://www.youtube.com/watch?v=ijTlM3L3L44
– Kdenlive Auto Mask (Auto Track a License Plate or Face to Blur/Cover)
https://www.youtube.com/watch?v=feBw8Q7_bSI
Można też w blenderze, tylko tam trzeba najpierw więcej rzeczy poustawiać:
– Blender 2 80: How To Track And Blur A Moving Face Or Object.
https://www.youtube.com/watch?v=vQtg1AoE1xk
W shotcut również można “blurować”, ale tam trzeba ręczenie przesuwać maskę za obiektem:
https://www.youtube.com/watch?v=xHja2s_zDR4
Dzięki Dawid. I o to własnie chodziło. A googlowałem za takim tutkiem i nie znalazłem. Chciałem ręczne sterowanie maską. Na to się godzę. Po obejrzeniu tutka stwierdzam, że to jest rewelacja. To znaczy, sposób, w jaki to tu wykonano. Pamiętam jak męczyłem się w Sony Vegas. Trzeba było sklonować ścieżkę wideo, nałożyć na nią blur, potem na ścieżce głównej dołożyć maskę, pod którą prześwitywała ścieżka poniżej, ta z nałożonym blurem na całej powierzchni. Potem trzeba było t maską poruszać, towrząc klatki kluczowe. A tak proste i szybkie rozwiązanie. Dzięki jeszcze raz. Od teraz Shotcut już na zawsze będzie mi towarzyszył we wszystkim. Dotąd jak ognia unikałem filmów do artykułów, w których musiałem coś blurować. Teraz to bułeczka z masełkiem.