przystajnik

O tym jak Valve przyszło do góry

Kondycja linuksowej braci korzystającej z popularnej platformy Steam jest, oględnie mówiąc, taka sobie. Niby mamy ponad 5 tys. gier w katalogu, niby liczba graczy korzystających z Linuksa rośnie, ale procentowo to nadal jest mniej niż 1% ogółu kont. Morale dewastuje również fakt tytułów AAA omijających naszą platformę. Dlatego Valve postanowiło poprawić dostępność gier dla użytkowników Linuksa i macOS. Za pomocą Protona.

SteamOS – dlaczego by nie

Valve zaprezentowało właśnie nową wersję Steam Play w wersji Beta. Jest to rozwiązanie które zapoczątkowało boom na gry linuksowe i łatwe kupowanie oraz instalowanie gier niezależnie od systemu – o ile gra występowała w wersji dla danej platformy. Teraz idziemy krok dalej. Ze steamowym klientem zostało zintegrowane narzędzie Proton. Jest to efekt wieloletniej współpracy Valve, Codewavers oraz osób i firm odpowiedzialnych za rozwój Vulkan API. Innymi słowy, jest to WINE odpowiednio podrasowane i spreparowane na potrzeby Steama. Dzięki temu graczom korzystającym z Linuksa, SteamOS oraz macOS udostępnione zostaną tytuły gier nigdy oficjalnie nie wydanych dla tych systemów.

Wszystko to jeszcze jest w wersji Beta – zarówno nowe Steam Play, Proton jak i katalog gier które są wspierane przez to rozwiązanie. Niemniej już teraz można przytoczyć założenia całości:

  • Gry dla systemu Windows, które na razie nie posiadają specjalnych wersji dla systemu Linux, mogą być instalowane i uruchamiane bezpośrednio przy użyciu Klienta Linux Steam wraz z natywnym wsparciem Steamworks i OpenVR.
  • Implementacje DirectX 11 i 12 są teraz oparte na API Vulkan, co pozwala na lepsze dostosowanie systemowe i redukuje ujemny wpływ na wydajność.
  • Tryb pełnoekranowy został udoskonalony – gry dostępne w trybie pełnoekranowym będą mogły być bez zakłóceń dostosowywane do żądanej wielkości, nieuzależnionej od rozdzielczości monitora i nie będą wymagały użycia wirtualnego pulpitu.
  • Poprawiona obsługa kontrolerów – gry będą w stanie automatycznie rozpoznać kontrolery używane przez platformę Steam. Oferujemy również większą niż w oryginalnej wersji gry kompatybilność z niestandardowymi kontrolerami.
  • Poprawiona – w stosunku do oprogramowania Wine w wersji „vanilla” – wydajność gier wykorzystujących wielowątkowość.

Pojawiła się również lista 27 gier, które zostały wyselekcjonowane do przetestowania pod tym rozwiązaniem. By wypróbować nowy Steam Play należy aktywować w kliencie Steam aktualizację do wersji Beta klienta.

Gry mają niewiele odbiegać od wydajności z wiodącej platformy. Jest to możliwe lub bardzo bliskie spełnianiu dzięki Vulkanowi. Problemy mogą być tylko z tytułami obwarowanymi DRM i systemami zapobiegającymi oszustwom. Inne pozycje będą testowane (możemy sami zgłaszać swoje propozycje) i lista będzie aktualizowana z czasem. Co ważne, Valve motywuje twórców gier aby tworzyć jednak natywne gry. Polepszy to z pewnością wydajność takiego tytułu, zapewni lepsze wsparcie i bardziej usatysfakcjonuje graczy.

Czy to zmieni oblicze rozrywki pod Linuksem? Póki co można jedynie dywagować, czy twórcy aby na pewno zrozumieją koncepcję Protona. I pozostaną wierni wydawaniu gier w wersji natywnej na inne systemy. 

Post navigation

29 comments for “O tym jak Valve przyszło do góry

  1. 22 sierpnia, 2018 at 7:19

    To może być ciekawe. Od dawna nie gram, ale na koncie Steam mam windowsowe produkcje. Jakby zaskoczyły na pingwinie przez klienta Steam to może w coś bym jeszcze pyknął.

  2. gosc
    22 sierpnia, 2018 at 15:20

    „Implementacje DirectX 11 i 12 są teraz oparte na API Vulkan”
    Chyba o użycie DXVK które przetłumaczy DirectX na API Vulkan w locie.
    https://www.youtube.com/watch?v=RZf2dik9DlM

    By wypróbować nowy Steam Play …

    „Ustawienia” w Steam –> „Konto” –> „Udział w testach Beta” –> „Zmień”

    spowoduje to aktualizację Steam do „Steam Beta”
    W tym nowym Steam w „Ustawienia”-ch pojawi się na dole nowa opcja „Steam Play”
    i tam można zaznaczyć uzywanie „Proton”

  3. gosc
    22 sierpnia, 2018 at 15:38

    A tak generalnie to szacun i dzieki za artykuly o linuxie 😀

  4. gosc
    22 sierpnia, 2018 at 17:53

    Lista gier na Windowsa dzialajacych z ” Proton ” na Steam-ie
    https://steamcommunity.com/games/221410/announcements/detail/1696055855739350561

  5. Pseudodrummer
    22 sierpnia, 2018 at 23:18

    ktoś wie,co się dzieje z getdeb i playdeb?

  6. gosc
    22 sierpnia, 2018 at 23:53

    Fragment z czarnej dziury internetu gdzie jest przechowywana historia stron:

    ” After the server crash where also the GetDeb and PlayDeb
    database was lost and given the fact that GetDeb and PlayDeb now have
    too many packages to be handled as a one-man-project I decided to
    discontinue GetDeb and PlayDeb.

    In the last years I have spent so many hours in the project that now it is just too much for me to maintain beside my usual job.

    But this does not mean that all the work in GetDeb and PlayDeb is lost. ”

    Czyli projekt jest nie rozwijany ze względu braku czasu, a kod źródłowy gdyby ktoś potrzebował jest na githubie
    https://github.com/ckorn

  7. gosc
    23 sierpnia, 2018 at 0:00

    Za to powstał projekt ” Lutris ”
    https://lutris.net/

  8. Pseudodrummer
    23 sierpnia, 2018 at 14:50

    Dzięki Panowie

  9. Adam_eM
    24 sierpnia, 2018 at 1:12

    A tu znajdziecie bardziej szczegółową listę, wraz z opisami, sporządzoną przez użytkowników, ponieważ gry z oficjalnej listy nie są jedynymi, które działają dobrze.

    U mnie, przykładowo Killing Floor 2 i trzeci Wiedźmin, działają wyśmienicie, a wzmianki o tym próżno szukać w oficjalnej liście Valve.

    https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQ3_odz8JzEVK80vkku-b6FsICWb45xGf4VYnzYz5cNSMVQ-5BA2WoHBGAScw96MgLj1ONA7Cx0tyGa/pubhtml#

  10. 24 sierpnia, 2018 at 9:39

    Myślę, że nacisk zostanie jednak położony na świeże produkty AAA. Chociaż, klasyczna klasyka – raczej nie pozostawią tego o tak sobie.

  11. 24 sierpnia, 2018 at 9:40

    Dzięki. Nie miałem pod ręką swojego hasła do Steama 🙂

  12. 24 sierpnia, 2018 at 9:41

    Który to już raz GetDeb ma awarię… 🙂

  13. 24 sierpnia, 2018 at 9:42

    O, cenne uzupełnienie, dzięki.

  14. gosc
    24 sierpnia, 2018 at 18:26

    Dziękuje !

  15. Adam_eM
    25 sierpnia, 2018 at 1:23

    Proszę bardzo. Dopisujcie też swoje tytuły do tej ciągle rosnącej listy, może to pomoże innym użytkownikom, lub pozwoli zaoszczędzić ściągania gigabajtów danych.
    Co do samego Protona:… hmmm, no obawiam się, że developerów czeka naprawdę ciężkie zadanie. „Wino” bywa kapryśne nawet jeśli chodzi o odpalenie tego samego tytułu w ramach dwóch kolejnych wersji, ale liczę, że wiedzą na co się porywają :). Z tego, co wiem, Valve współpracuje z CodeWeavers przy tym projekcie, co samo w sobie jeszcze o niczym nie świadczy, ale na pewno pchnie jeszcze bardziej do przodu rozwój „waniliowego” Wine.
    Po dwóch dniach zabawy mam mieszane uczucia. Niektóre gry działają zaskakująco dobrze, choć nie były wymienione na liście, niektóre – choć były – nie działają wcale, a jak sobie przejrzycie załączony dokument, to widać, że ten sam tytuł, mimo podobnej konfiguracji sprzętu, potrafi być inaczej opisany w ramach różnych dystrybucji. Jak oni to chcą ustandaryzować – nie mam pojęcia, ale liczę, że pogram w PESa :).

  16. Wojciech Baranowski
    25 sierpnia, 2018 at 5:53

    A co jak gra na seamue jest natywnie na Linuxa ale jest skopana tz Warthunder daje 25 fps. A w Windows jest 60 .jak odpalić na stem Linux windowska wersie zamiast natywnej ?:) To jest pytanie

  17. 25 sierpnia, 2018 at 7:08

    Odpalasz binarkę windowsową poprzez wine. Warthunder nie potrzebuje steama do odpalania, wystarczy ichni luncher lub bezpośrednio z pliku acess.

  18. MrUbu1981
    25 sierpnia, 2018 at 8:06

    Tak, masz rację. Ale wt przez winę/pol jest niestabilne i brzydkie … Opcje z Vulkanm stosuję od jakiegoś czasu , odpala się plik aces. Ale w porównaniu z wersją na windowsa w windowsie to niebo a ziemia … A nie o to pytam . Pytam jak uruchomić na stem Linux przez steam windowsowska wersje nie natywna . A dlaczego tak chce zrobić . Bo : dirt 3 przez wine/pół działa i nawet ok ale jest brzydkie. A teraz odpaliłem windowsowska wersja w stem Linux i jest Perfect. Dlatego chcę wt w steam Linux zainstalować windowsowska wersje a nie natywna skopaną. Uff xd

  19. ggg
    25 sierpnia, 2018 at 10:08

    moze zagram w sapera

  20. Adam_eM
    25 sierpnia, 2018 at 14:00

    Póki co w kliencie Steam jeszcze tego nie ogarnęli, ale jest feature request na ich bugtrackerze:

    https://github.com/ValveSoftware/steam-for-linux/issues/5638

  21. gosc
    25 sierpnia, 2018 at 17:57

    Na podstawie gry 2D Turmoil stwierdzam, że czasami do uruchomienia gry nawet najnowszy sterownik jest potrzebny ( w moim przypadku Nvidia 396. )

  22. 25 sierpnia, 2018 at 18:48

    Co znowu w wine popsuli, że wt pod wine żle działa? Ogólnie to poprzez torenta możesz dociągnąć pliki binarki windowsowe i zbudować protona https://github.com/ValveSoftware/Proton Ale po confingach widze, że to wine z dxvk
    #!/usr/bin/python2.7

    #to enable these settings, name this file „user_settings.py”

    user_settings = {
    #logs are saved to $HOME/steam-$STEAM_APP_ID.log, overwriting any previous log with that name
    „WINEDEBUG”: „+timestamp,+pid,+tid,+seh,+debugstr,+module”,

    „DXVK_LOG_LEVEL”: „info”,

    #Enable DXVK’s HUD
    # „DXVK_HUD”: „devinfo,fps”,

    #Use wined3d for d3d11 instead of dxvk
    # „PROTON_USE_WINED3D11”: „1”,

    #Disable d3d11 entirely
    # „PROTON_NO_D3D11”: „1”,

    #Disable in-process synchronization primitives
    # „PROTON_NO_ESYNC”: „1”,
    }

  23. Ari9310
    30 sierpnia, 2018 at 8:33

    A w jaki sposób uruchomiłeś wiedźmina 3? Masz go po prostu na steamie, tak? Wiesz jak by wyglądała sprawa w przypadku GOGowego wiedźmina? Coraz poważniej planuję przesiadkę albo na ubuntu albo na minta… Windows na pewno gdzieś będzie jeszcze zainstalowany ale jako daily chciałbym zacząć powoli korzystać z linuxa 😉

  24. Ola
    24 września, 2018 at 12:33

    Co autor miał na myśli?

  25. 25 września, 2018 at 7:47

    Że pojawianie się nowych tytułów wykorzystujących powyższe rozwiązanie to będzie nadrabianie zaległości w grach zamierzchłych, ale nadal grywalnych, ale nie należy wykluczać pojawiania się tytułów natywnych i współczesnych. Chociaż wygoda stworzenia jednej wersji gry i obskoczenia wszystkich systemów za pomocą emulacji wydaje się mocno kusząca.

  26. Ola
    27 września, 2018 at 16:36

    TL;DR: Ludzie będą tego używali.

  27. SławoimirW
    28 września, 2018 at 0:12

    A niech używają! W imię Bolesława Chrobrego z ulicy Wrocławskiej.

  28. Grzegorz Woś
    28 września, 2018 at 12:31

    Włączasz Protan (już nie trzeba być w becie) i uruchamiasz jak pod Windowsem. Gra ma ocenę Platinum, więc powina w ten sposób pyknąć. Niestety nie posiadam jej żeby sprawdzić empirycznie 🙁

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate »