Proszę nie regulować odbiorników – GIMP 2.10 RC2

To się proszę Państwa dzieje naprawdę. Kilka tygodni temu naszym wszechświatem zatrzęsła wiadomość o pierwszym namacalnym wydaniu edytora graficznego GIMP 2.10 RC1. A dzisiaj nie pozostaje nic innego, jak dopisać ciąg dalszy tej historii. Czyli GIMP 2.10 RC2.

GIMP 2.10 i panel z zasobami
Już tyle razy dworowałem sobie z tempa rozwoju niesamowitego GIMPa, że nie pozostaje mi nic innego jak uderzyć się w pierś i przeprosić. Wizja bliskości wersji 2.10 podziałała na deweloperów niczym płachta na byka i ostatnimi dniami obserwujemy prawdziwy renesans prac nad tytułowym programem graficznym. I nie pozostaje nam nic innego jak złożyć dłonie do gromkich braw.

GIMP 2.10 RC2 to nadal wydanie testowe, niestabilne i zapewne z wieloma błędami. Niemniej, przeglądając listę nowości ciężko w to uwierzyć.

Optymalizacji doczekały się funkcje rysownicze. Trapiący serię 2.10.x zauważalny spadek wydajności podczas malowania, rozwiązany został połowicznie – poprzez implementację wielowątkowości. Jeżeli dysponujemy CPU z kilkoma rdzeniami to będziemy zadowoleni. Jeżeli mamy starszy sprzęt, to nie odczujemy różnicy, a nawet degradację w porównaniu do wersji 2.8.x. Ale jest to wynikiem wzrostu kompleksowości silnika graficznego.

Z programu zniknęły tematy graficzne. A przynajmniej jasny i ciemny. Domyślny szary pozostał domyślnym nadal. Jest to wynikiem konieczności przeróbek, poprawienia niuansów i ogólnego dociągnięcia do obowiązujących standardów. Aby tematy wróciły konieczne jest również to, aby ktoś przejął nad nimi opiekę.

GIMP 2.10 i jego gradienty
Narzędzie do tworzenia gradientów wkroczyło na nową drogę rozwoju (czy też jakości). Od teraz gradienty stworzymy z wykorzystaniem percepcyjnego trybu RGB, liniowego lub CIE LAB. O precyzji odwzorowania chyba nie musimy dyskutować.

We filtrze Panorama Projection pojawiło się kontrolowane 3D. Maski, kanały i zaznaczenia nie są poddawane konwersji GAMMA podczas przekształcania z jednego elementu w drugi. Dodatkowo, dla wszystkich obrazów z jakością większą od 8 bitów GIMP używa liniowej przestrzeni kolorów dla kanałów. A biblioteka graficzna GEGL po optymalizacjach zyskała na 2% – 3% wydajności.

Mało tego, do głównego wydania 2.10 pozostało… 7 błędów. Trzymajmy kciuki i wspomóżmy projekt na ile potrafimy.
 

5 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Post comment

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.