przystajnik

Kdenlive 16.12.3 w drodze do doskonałości

Chociaż wydania naprawcze programów nie są czymś wybitnie ekscytującym, to jednak Kdenlive zasłużyło sobie na wspomnienie. Choćby z racji tego, że jest to jeden z niewielu edytorów wideo który w opinii użytkowników (a zatem nie tylko twórców) sprawia najmniej problemów podczas codziennej pracy. Nowe Kdenlive 16.12.3 ma ambicje jeszcze bardziej ułatwić nam życie. Choćby przez usunięcie drobnych acz niekiedy denerwujących błędów.

Kdenlive 16.12.3

W tym wydaniu możemy pożegnać następujące mankamenty:

  • Fix crash & corruption on dragging multiple clips in timeline, fix thread warning on monitor refresh. Commit.
  • Avoid possible profile corruption with xml producer. Commit. See bug #371189
  • Avoid relying on xml to clone a clip. Commit. See bug #377255
  • Src/dvdwizard/dvdwizardmenu.cpp: do not show “grid” in output. Commit. Fixes bug #377256
  • Src/dvdwizard/dvdwizard.cpp: fix file loading in slotLoad. Commit. Fixes bug #377254
  • Fix Render Widget’s file dialog not working correctly. Commit. Fixes bug #371685
  • Fix render job duration when past midnight. Commit. Fixes bug #372370
  • Fix Bin Effect reset. Commit. Fixes bug #376494
  • Fix unnecessary refresh of tools when selecting titler item. Commit.
  • Fix fadeouts re-appearing on clip cut+resize. Commit.

Program w wersji dla Ubuntu 16.04/16.10/17.04, Minta 18.xx i pochodnych znajdziemy w repozytorium:

sudo add-apt-repository ppa:kdenlive/kdenlive-stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install kdenlive

Dla Arch Linuksa i Manjaro należy skorzystać z głównego repozytorium:

sudo pacman -Suy kdenlive
 

Post navigation

35 comments for “Kdenlive 16.12.3 w drodze do doskonałości

  1. przem188
    14 marca, 2017 at 8:44

    Program daje radę. Już całkiem odinstalowałem Windowsa. Bo wcześniej potrzebowałem Sony Vegasa do montażu. (dziennikarz). Teraz wszystkie filmy do artykułów montuję w kdenlive.

  2. john.doe
    14 marca, 2017 at 20:36

    Moim zdaniem najbardziej stabilny edytor na linuxa.

  3. KaCzKa
    14 marca, 2017 at 21:25

    To straszliwie zabugowany program, mam nadzieję, że jakoś uda im się po troszeczku wyjśc z tego stanu, bo wciąż nie mam kasy na nic porządnego. Choć ostatnio Ziemniak polecał jakiś darmowy dobry ponoć i porządny, więc może nie będę musiał czekać aż w końcu zmontowanie czegoś nie będzie drogą przez mękę.

    Nie wiem co montują ci, którzy chwalą kdenlive, ale skoro nawet zmontowanie moich prostych filmików z mojego kanału to koszmar i częste utraty wyników pracy (choć fakt, od wersji grudniowej jest lekko lepiej).

  4. pavbaranov
    14 marca, 2017 at 21:34

    Zgłosiłeś te „bugi”? Jeśli nie, to o czym mówimy?

  5. KaCzKa
    15 marca, 2017 at 6:42

    Nie stać mnie na ich zgłaszanie. Gdyby było mnie stać na ich zgłaszanie, to bym kupił sobie lepszy program.
    Mój kanał jest całkowicie niekomercyjny. Wszystkie filmy są CC i zero dochodu z czegokolwiek.

    o jednym błędzie pisałem na forum Kdenlive, ale przeszło bez echa.

  6. ⲼⲶ
    15 marca, 2017 at 11:43

    Nie wiem czy się orientujesz, ale zgłaszanie błędów jest kompletnie darmowe.

  7. Aspa
    15 marca, 2017 at 12:00

    Nie stać cię na wpis na forum?!

    Kdenlive ma sporo jeszcze błedów i niedoskonałości, ale po obejrzeniu filmiku, jaki zalinkowałeś na YT dochodzę do wniosku, że u ciebie uaktywnił się tzw. user_bug 🙂
    Po pierwsze – nie wiem czemu, ale na pierwszej ścieżce video masz dźwięk ze ścieżki 2. To niby drobiazg, ale generalnie główną narrację wizualną budujemy na ścieżce video 1, ścieżki 2,3…, n używane są do komponowania: przebitki, napisy, kluczowanie etc. Trzeba o tym myśleć jak o warstwach w PSie – najniżej ta najbardziej podstawowa, wyżej te ‚efektowe’, zaś dźwięk na ścieżkach audio. Generalnie musisz zrozumieć zasady montażu, zanim się za niego weźmiesz i zaczniesz krytykować narzędzie.
    Po drugie – w ustawieniach renderingu masz zaznaczone ‚Selected Zone’. Spróbuj zmienić na ‚Full Project’ i wyrenderować jeszcze raz. Generalnie jest tak, że aby renderować wybrany obszar czasowy z CAŁEGO projektu (w sensie wszystkich ścieżek), musisz go zaznaczyć za pomocą markerów, których u ciebie nie widzę. Masz za to wybrany klip z napisami (poprzez kliknięcie na nim), więc Kden mógł domyślnie wyrenderować właśnie to, pomijając pozostałe ścieżki.
    Nie wiem, może masz jakiś totalny bug, ale spróbuj tego, co napisałem – jeśli podziała, to jesteś na właściwej ścieżce: własnej nauki. I nie piszę tego złośliwie, zapewniam.
    Co do rozjeżdżania się projektów – pod linuxem problemem może być system nosników. Spotkałem się z sytuacją, gdy klipy były zapisane na kilu dyskach, które nie były montowane w czasie startu systemu – jeśli przed otwarciem zapisanego projektu użytkownik nie kliknął na wszystkie ‚zaangażowane’ dyski, to program nie miał dostępu do części plików i cały projekt się wysypywał. Nie wiem, czy to jest akurat twój przypadek, ale trzymanie wszystkiego w katalogu home, albo odpowiednia konfiguracja systemu w takiej sytuacji pomagają. Tak czy inaczej – ponownie – problem może tkwić w twojej organizacji pracy nad projektem, a nie w samym edtorze. Nie musi tak być, ale proponuję się upewnić.

    PS. Jeśli filmowałeś na greenscreenie z myślą o zabawie kanałem alpha, to masz źle oświetlone tło…

  8. pavbaranov
    15 marca, 2017 at 18:49

    Tak, jak twierdzą koledzy – zgłaszanie błędów nic nie kosztuje. Natomiast skoro pisałeś coś na forum kdenlive, to pisałeś w lekko niewłaściwym miejscu. Do zgłaszania błędów w kdenlive służy: https://kdenlive.org/bug-reports/
    Oczywiście, o ile nie jest tak jak pisze Aspa, że zauważony przez Ciebie błąd jest tzw. user_bug

  9. KaCzKa
    15 marca, 2017 at 20:32

    Nie jest darmowe. Trzeba zatrudnić kogoś, kto przeprowadzi wnikliwą analizę. Bo to nie są błędy które da się prosto opisać. Nie pojawiają się regularnie. To kosztuje duże pieniądze, o ile w ogóle ktoś taki się znajdzie.

  10. KaCzKa
    15 marca, 2017 at 20:39

    > Po pierwsze – nie wiem czemu, ale na pierwszej ścieżce video masz dźwięk ze ścieżki 2

    Było wrzucone na szybko i faktycznie na ścieżkę wideo wrzuciłem audio, zamiast 1 niżej.

    > Po drugie – w ustawieniach renderingu masz zaznaczone ‚Selected Zone’.

    Po to, żeby wygenerować pokaz błędu.

    > Spróbuj zmienić na ‚Full Project’ i wyrenderować jeszcze raz.

    Full to on był jak się nie udał, więc żeby nagrać pokaz jak się nie udał, to zrobiłem kawałek zaznaczeniem. Jest tam takie niebieskie zaznaczenie na osi czasu i ono wskazuje zakres do renderowania.

    > klipy były zapisane na kilu dyskach

    Wszystko trzymam w 1 katalogu, zwłaszcza, że skopany pomysł na projekt kdenlive czyni te projekty nieprzenaszalnymi 🙁 i jak są w jednym katalogu to przynajmniej człowieka może ratować mechanizm szukania zagubionych plików. Ale przed wersją z grudnia, wystarczyło zapisać projekt, zamknąc program, otworzyć i już był cały układ na osi rozjechany. Potem to trochę naprawili i teraz zdarzają się fantomowe klipy.

  11. KaCzKa
    15 marca, 2017 at 20:40

    > Tak, jak twierdzą koledzy – zgłaszanie błędów nic nie kosztuje.

    Niestety nie mają racji. Zgłoszenie błędu to bardzo kosztowna operacja, nie stać mnie na nią.

  12. pavbaranov
    15 marca, 2017 at 20:57

    Bredzisz. Wystarczy na początek opisać. Potem zostaniesz poproszony o uzupełnienie o jakieś dane. Resztą zajmą się deweloperzy. Nikogo zatrudniać nie musisz.

  13. pavbaranov
    15 marca, 2017 at 20:59

    Wiesz co – zgłaszam błędy. Jak do tej pory nie zapłaciłem ani grosza. Błędy zgłaszają również moi znajomi – również nie zapłacili za to nic.
    Porównywanie mnie z fanboyem opensource – przez grzeczność pominę.

  14. Aspa
    15 marca, 2017 at 21:26

    Wiesz co? Ludzie piszący Kdenlive poświęcają na to setki ‚roboczogodzin’, zapewne wykrawając to ze swego wolnego czasu. Owszem, efekty ich pracy nie są doskonałe, o czym sam często wspominałem na tym forum, jednak krytykując ten ogrom pracy, jaki oni włożyli w powstanie narzędzie ty twierdzisz, że prawidłowe zgłoszenie błędu – czyli jakaś forma pomocy dla zespołu tworzącego edytor – jest dla ciebie zbyt kosztowne. Jesteś tak zajęty? Profesjonalne dopieszczanie kanału na YT pochłania cały twój czas? No to bardzo mi przykro, ale musisz odłożyć pieniądze i kupić komercyjne oprogramowanie, bo zespół opensourcowy nie może naprawiać błędów, które nie zostaną poprawnie zgłoszone. Albo, albo.
    Tylko – i tu cię zaskoczę – z mojego doświadcenia wynika, że jeśli zapłacisz za taki komercyjny pakiet to nikt nie da ci gwarancji, że zawsze i wszystko zadziała w nim poprawnie: składałem filmy na Premiere Pro, Sony Vegas i Final Cut Pro pod Windows i Makiem, składam na komercyjnym Lightworksie pod Linxem i KAŻDY z tych programów potrafi się wyłożyć, strzelić focha, utracić kawałek pracy nawet, jeśli operator zna się na montażu i radzi sobie ze złożonością użytego narzędzia. I co wtedy zrobisz, gdy ciebie to spotka? Ano – chwycisz za telefon i zadzwonisz do pomocy technicznej, co darmowe bynajmniej nie jest, albo przeprosisz się z podręcznikiem/forum/YT by zobaczyć, jak inni poradzili sobie z błędem i czy u ciebie to też zadziałą – zmarnujesz jednak przy tym ów swój jakżesz cenny czas, którego brak ci nawet na zgłoszenie błędu.
    Jeśli więc nie stać cię na komercyjny program, ani na wsparcie opensourcowego – to może poszukaj na ebayu kamery na film 8mm, koreksu do wołania taśmy filmowej, samej taśmy i chemikaliów, a potem montuj całość za pomocą nożyczek i taśmy klejącej – nie będziesz musiał wysłuchiwac rad fanbojów OpenSource, a i pieniędzy na NLE nie wydasz…

  15. KaCzKa
    15 marca, 2017 at 22:03

    W takim razie, zgłoś błedy w kdenlive.

  16. ⲼⲶ
    15 marca, 2017 at 22:06

    No popatrz, a ja jakiś czas temu przyczyniłem się do naprawienia tego programu http://www.ocenaudio.com/ na Linuksie (i to dwukrotnie) i nie zapłaciłem za to ani grosza, nawet pomimo że nie jest to open source.
    A w ogóle skoro nie stać Cię na Vegas, a bugów w kdenlive nie chcesz/nie umiesz zgłosić proponuję abyś przestał się męczyć i pobrał HitFilm Express który jest darmowy i z całą pewnością pozbawiony błędów ( ͡° ͜ʖ ͡°)

  17. ⲼⲶ
    15 marca, 2017 at 22:10

    Na zabawę analogami to dopiero trzeba mieć kasę ;D

  18. KaCzKa
    15 marca, 2017 at 22:11

    > Ludzie piszący Kdenlive poświęcają na to setki ‚roboczogodzin’, zapewne wykrawając to ze swego wolnego czasu.

    Co nie zmienia faktu, że program jest bardzo zabugowany. Nic na to nie poradzę. Wyraziłem swoją nadzieję, że to się w końcu zmieni.

    > prawidłowe zgłoszenie błędu – czyli jakaś forma pomocy dla zespołu tworzącego edytor – jest dla ciebie zbyt kosztowne.

    No nic na to nie poradzę, że mnie na to nie stać.

    > Jesteś tak zajęty?

    To też. Ale tego po prostu nie umiem zrobić. Musiałbym zatrudnić do tego fachowców.

    > Profesjonalne dopieszczanie kanału na YT pochłania cały twój czas?

    Nie, kanał to poboczna działalność w ramach hobby, dlatego nagrywam tak rzadko, tak mało i z biegu. Bo nie mam czasu na nic więcej. Nie mam też funduszy na to, żeby go rozwijać. Sam zauważyłeś słabe oświetlenie, bo budowa studia jest również dość kosztowna jak na hobby.

    > musisz odłożyć pieniądze i kupić komercyjne oprogramowanie

    Mam taki chytry plan, ale chwilowo mnie na to również nie stać, więc się męczę z kdenlive trwając w nadziei, że może doczekam czasu, gdy jakoś to ulepszą.

  19. KaCzKa
    15 marca, 2017 at 22:14

    No właśnie tego hitfilma zassałem dzisiaj, bo jego Ziemniak reklamował. Jak znajdę trochę czasu na zabawę montażem, spróbuję na ile on może się nadać do moich celów.

  20. Aspa
    15 marca, 2017 at 22:33

    ‚No właśnie tego hitfilma zassałem dzisiaj, bo jego Ziemniak reklamował.
    Jak znajdę trochę czasu na zabawę montażem, spróbuję na ile on może się
    nadać do moich celów.’

    Nie zrozum mnie źle, ale do twoich celów (sądząc po zawartości kanałów na YT) z powodzeniem nada się Windows MovieMaker. Może nie będziesz w nim w stanie bawić się z kanałem przeźroczystości, ale… masz problemy z dźwiękiem, z ostrością, ze sposobem mówienia i generalnie składania calości w jakiś dynamiczny i pozbawiony ‚wpadek’ sposób, więc z greenboxa raczej bym na twoim miejscu zrezygnował. Lepiej zrobić coś, co jest poprawne w elementarnych kwestiach, niż porywać się na wyszukane efekty, których istoty się nie rozumie: skoro nie umiesz prawidłowo oświetlić tła (albo nie masz na to środków), to zrezygnuj, bo zjadliwie zielony background i gadająca na jego tle, gubiąca ostrość i pokasłująca głowa jest dość daleka od profesjonalizmu.
    Jeśli jednak koniecznie chcesz montować swoje prace, to możesz też zainstalować darmową wersję Lightworksa, w którym masz wszystkie wodotryski, bo jest to niemal dokładna kopia wersji komercyjnej, z ograniczeniami w kodekach i eksporcie – ale akurat na YT wyeksportujesz wszystko w HD. Pytanie tylko – po co? Lightworks też potafi sprawić kłopot, który urasta do rozmiarów Rysów, jesli operator nie wie, o co chodzi. Parfrazując twoje własne słowa – na tym etapie, żeby robićkanał na YT w sumie też powinieneś zatrudnić fachowców, bo pod wzglęem technicznym (pomijam kwestie merytoryczne) to, co robisz jest bardziej ‚zabugowane’ niż program, który sprawia ci tyle kłopotów

  21. pavbaranov
    15 marca, 2017 at 23:53

    Twoje? Te, które Ty dostrzegasz? Ja nie używam kdenlive – nie wiesz zatem jak miałbym to zrobić?

  22. pavbaranov
    16 marca, 2017 at 0:04

    „Co nie zmienia faktu, że program jest bardzo zabugowany. Nic na to nie poradzę. Wyraziłem swoją nadzieję, że to się w końcu zmieni.”
    Czyli mamy taką oto sytuację:
    – Ty wiesz, że program jest zabugowany,
    – o istnieniu tych błędów jego twórcy mogą w ogóle nie wiedzieć,
    – Ty nie zgłosisz błędu, bo nie zgłosisz (mniejsza o wymyślane przez Ciebie powody),
    – niemniej jednak chcesz (wyrażasz nadzieję), że błędy owe znikną.
    Mam pytanie zatem jak? Chyba przez przypadek.

  23. KaCzKa
    16 marca, 2017 at 7:16

    > gubiąca ostrość i pokasłująca głowa jest dość daleka od profesjonalizmu.

    I bardzo dobrze. Czy gdzieś pisałem, że to profesjonalne ma być? To hobby. Na tyle, na ile mogłem, zainwestowałem w sprzęt.

    > porywać się na wyszukane efekty, których istoty się nie rozumie

    Jakiś wyszukanych nie stosuję. Kluczowanie, trochę nasycenie kolorów, kontrast i tyle. Czasami się bawię czymś, właśnie po to, żeby coś poznać. Bez kluczowania moim zdaniem te nagrania mają mniejszy sens, bo moim zdaniem pusty ekran bez prowadzącego mniej trafia do odbiorcy. Pewnie zależy to od rodzaju odbiorcy, jednak większość youtuberów jednak stosuje choć małą wstawkę osoby prowadzącej, bo to jakoś więź nawiązuje

    > zjadliwie zielony background

    Ale on jest wykluczowany, więc go i tak nie widać, więc jego zjadliwość nikomu nie przeszkadza. Taki kupiłem na Allegro i taki mam. Owszem, jest słabo wykluczowany momentami, ale powiem ci, że Shiffman jak zaczynał, to miał dużo gorzej niż ja kluczowanie i jakość, a jednak byłaby wielka strata, gdyby się tym załamał.

    Owszem, do Shiffmana mi wiele brakuje merytorycznie i tym się przejmuję bardziej i cały czas próbuję pracować nad warsztatem merytorycznym, bo on jest najważniejszy. Tyle, ile umiem, tyle nagrywam. Jeżeli komuś się to przyda, to OK, jak nie, to trudno. Zainwestowałem w sprzęt tyle, na ile mnie było stać i w oprogramowanie tyle, na ile mnie było stać. I głównie skupiam się nad merytoryką.

    Nie wiem które oglądałeś, ale w ostatnich owszem, ostrość siadała, ale nagrywałem długo i to olałem, przed kolejnymi będę analizował. Dźwięk jest z wiadra, bo musiałem się przenieść ze studiem z salonu w domu do pracowni szkolnej i tam jest echo 🙁 Ale znów – Shiffman też ma echo spore i jakoś jego widzowie z tym żyją, więc póki coś nie wymyślę, to nie wymyślę. Chce kupić pianki ale to koszt, a i tak przy tak dużej sali pewnie nie pomogą. Mirek Kordaś korzysta z ekranów dźwiękochłonnych, ale patrzyłem, one są około 800zł za sztukę, a to nie cena dla hobbysty.

    > możesz też zainstalować darmową wersję Lightworksa

    Tak, próbowałem, ale nie rozumiem zupełnie koncepcji tego programu, on ma całkowicie inne, nienaturalne podejście do montażu. Kolega próbował mnie go uczyć, ale też wymiękł na wczytaniu klipu ze screencastu, bo screencast nie jest fullhd i nie umieliśmy połączyć fullhd z kamery ze screencastem.

    > na tym etapie, żeby robićkanał na YT w sumie też powinieneś zatrudnić fachowców

    Oczywiście, mam tego pełną świadomość, ale mnie nie stać. Dokładnie tak samo jak nie stać mnie na zgłaszanie błędów kdenlive. Dlatego zarówno mój kanał jak i moje zgłaszanie błędów mają taki a nie inny poziom. Na szczęście jest pełna dowolność w oglądaniu YT i masz pełne prawo nie zajrzeć więcej na mój kanał. Teoretycznie możesz mieć pecha, że YT gdzieś mój film ci zaproponuje, ale póki kanał się nie rozrośnie jest to raczej mało prawdopodobne, a do tego możesz kliknąć NIE INTERESUJE MNIE TEN KANAŁ i pominąć takie propozycje, nawet jakby one były.

    Dlatego, o ile chętnie wysłucham porad, jak coś zrobić lepiej, o tyle powyższa krytyka nic mi nie daje, więc będę robił dalej swoje tak, jak umiem.

    Sytuacja jest taka sama, jak z kdenlive. Oni robią coś, na co ich stać i tak, jak potrafią. Nie bardzo ich stać, bo są darmowi i nie bardzo potrafią, wychodzi co wychodzi. I mi się to nie podoba, ale nic nie umiem zmienić w tej materii. W przypadku mojego kanału, to ja robię coś, na co mnie stać i tak jak potrafię. Nie bardzo mnie stać i nie bardzo potrafię, wychodzi co wychodzi. I tobie się to nie podoba, ale powyższym wpisem tak samo nie zmienisz tego. Ponieważ wiem, że na lepszą pomoc może cię nie być stać, podobnie jak mnie nie stać na lepszą pomoc dla kdenlive, to kończę ten list jedynie sugestią, że jeżeli się mylę i jesteś w stanie konstruktywnie pomóc – to chętnie skorzystam ze wszystkiego, co podniesie jakość kanału a będzie mieściło się w moim budżecie finansowym i czasowym.

  24. KaCzKa
    16 marca, 2017 at 9:45

    Odpowiedź, którą napisałem, została skasowana. Nie wiem dlaczego, no nie widzę w niej niczego niewłaściwego. Jeżeli chcesz otrzymać tę odpowiedź innym kanałem, napisz do mnie.

  25. Inter
    16 marca, 2017 at 14:31

    Do zgłoszenia bugu wystarczy opisanie tego co robisz, na jakim sprzęcie to robisz i na jakim pliku pracujesz. Jeśli tego nie umiesz zrobić to nagraj sobie nawet telefonem (żeby nie obciążać kompa dodatkowym procesem) pulpit a po wystąpieniu błędu obejrzyj film i spisz co robiłeś. Następnie odtwórz te wszystkie czynności i jeśli błąd znów się pojawi to znaczy że znalazłeś sposób na jego powtórzenie. To jest świetny materiał, żeby go wkleić w opisie buga.

  26. KaCzKa
    16 marca, 2017 at 15:56

    Tyle, że właśnie nie jestem w stanie wykryć kiedy dany błąd występuje. Dzieje się to losowo, od czapy.

  27. pavbaranov
    16 marca, 2017 at 16:24

    To po prostu zgłoś opisując na czym polega. Jeśli uzyskujesz jakeś dane z debbugera – będą pomocne. Możesz też uruchomić program przez gdb i przekierować wyjście do pliku – na pewno jego wynik będzie pomocny. Z resztą poradzą sobie twórcy programu.
    PS: Dla nich zdecydowanie istotniejsze jest właśnie wyjście z gdb/debbugera niż jakiś opis, który mogą, ale nie muszą zrozumieć.

  28. KaCzKa
    16 marca, 2017 at 18:52

    No właśnie sęk w tym, że pracujesz, pracujesz, zapisujesz wynik pracy, otwierasz i wynik rozwalony. Nie umiem tego powtórzyć, ale się powtarza samo. Nie wykryłem regularności, są jakieś błędy w zapisie do XMLa.

    Inny problem – pracujesz, pracujesz, nagle program zamarza. Trzeba go zabić i odpalić od nowa. Jak nie ma zapisanego projektu, to kaplica. No ale nie umiem doprowadzić do tego, żeby zamarzł celowo. Ot tak mu się dzieje czasami. No ale też nie bardzo jestem w stanie tego wyłapać.

    Albo nagle przestaje reagować na wpisane w efekty parametry. Trzeba zamknąć program i otworzyć ponownie. I reaguje.

    Albo nie renderuje właściwie, jak to pokazałem na filmie. Ale też nie wiem od czego to zależy.

    Ogólnie też mam wiele uwag co do interfejsu, ale może ja za głupi jestem na ten program. Np. jest wiele, wiele, wiele pociętych masakrycznie kawałków na osi. I chciałbym zapodać na nie wszystkie efekty o tych samych ustawieniach. Ale nie widzę opcji scalenia tych pociętych kawałków w 1, a jak je próbuję zaznaczać, to nie znajduję opcji zaznaczania myszką, więc trzeba wszystkie mozolnie klikać (a jest ich duuuużo). No i jak je wszystkie zaznaczę, to niby mogę wrzucić na nie masowo jakieś efekty, ale już parametry tych efektów niestety się masowo nie zmienią. Możliwe, że koncepcyjnie siadam, niestety jednak kdenlive jest mega niepopularny i nie bardzo są jakieś tutoriale wykraczające poza podstawy podstaw do podstaw.

  29. pavbaranov
    17 marca, 2017 at 9:53

    Na pewno mówimy o tej wersji programu? 16.12.3 otrzymało część poprawek właśnie związanych z XML. Także Render Widgets z poprawkami.
    Część opisanych przez Ciebie symptomów (zamarza) wygląda tak, jakby albo program miał wycieki pamięci, albo po prostu u Ciebie skończyła się pamięć, z której program może sensownie korzystać (czyli tak na prawdę RAM, swap jest bardzo wolny i również wywołuje tego typu symptomy, zwłaszcza, gdy ma do zwolnienia sporo pamięci).
    Nadto – kdenlive jest aplikacją związaną z KDE. Oczywiście można pracować na niej w środowisku Gtk, ale efektywniej się pracuje, a sam program sensowniej zarządza zasobami w Plasma 5 niż w środowiskach Gtk. Używasz Plasmy? Najlepiej w jak najnowszej wersji, bowiem część problemów, jakie miewają aplikacje KDE są związane z KF5/Qt5, które z wydania na wydanie uzyskuje sporą ilość poprawek.

    Jeśli chodzi o „interfejs” a raczej o pewną funkcjonalność, którą chcesz – tego typu rzeczy też można zgłaszać. Jeśli zyskają akceptację, to prędzej, czy później zostaną wdrożone.

  30. KaCzKa
    17 marca, 2017 at 11:00

    Nie używam Plasmy, bo nie mam maszyn, które będą to ustrojstwo niosły. Mam komputer z Ubuntu Studio, z XFCE, bo on się sprawuje najlepiej. Jak pisałem w liście, który został usunięty, moja działalność jest w pełni niedochodowa i hobbystyczna.

    Nie sprawdzę teraz, jaką wersję mam dokładnie, możliwe, że najnowsza poprawiła to. Zawsze staram się mieć najnowszą, bo właśnie sprzed grudnia to była masakra z zamkniętymi oczyma. Tam mogłem wygenerować błąd losowo machając myszką. Teraz owszem, znacznie to poprawiono i rozjazd klipów na ścieżce przy zapisywaniu występuje sporadycznie, raz na projekt, czasami raz na dwa, trzy projekty. No i na szczęście nie robi się totalna kaszana, tylko coś, co da się w miarę naprawić. Poprzednio robił taką kaszanę, że całość była do powtórnego montażu

  31. pavbaranov
    17 marca, 2017 at 12:23

    Skoro nie używasz Plasmy bo „nie masz maszyn, które będą to ustrojstwo nosić”, a ja na swoim raczej skromnie wyposażonym notebooku mam akurat Plasmę, to prawdopodobnie z połowa problemów jakie masz z kdenlive (szczególnie te wszystkie freeze) wynika ze zbyt skromnego hardware, którego chcesz potraktować w miarę wymagającym oprogramowaniem. Zwłaszcza, przy obróbce HD. I zwłaszcza, że używając Kdenlive w pamięci, która normalnie byłaby w Plasma shared dodatkowo umieszczą się zależności kdenlive z kde.
    Nadto Ubuntu stanowiące podstawę dla Ubuntu Studio – w zależności od wersji – dostarcza dość starych bibliotek qt oraz kf5, na których kdenlive się opierają, zaś sama wersja kdenlive to w zależności od wersji Studio – albo 15.12.3 albo 16.04.3. Qt i KF5 otrzymało od wersji używanych w Ubuntu od groma poprawek. Kdenlive od czasu publikacji pierwszej wersji, która jest w Studio dostępna otrzymało 3 nowe wydania, każde z 3 wersjami poprawkowymi, z których każde wydanie naprawia dostrzeżone i wykazane błędy.
    Jeśli natomiast używasz appimage (ale to na dzisiaj wersja 16.12.2) to zużycie zasobów komputera jest jeszcze większe i wracamy do punktu pierwszego.
    Przede wszystkim jednak – nawet nie wiesz, czy swoje zdanie, że „kdenlive jest strasznie zabugowane” prezentujesz o komentowanej wersji. Może zanim coś takiego puszczasz w świat warto przynajmniej sprawdzić, czy Twoje zdanie dotyczy tego, co komentujesz?

  32. KaCzKa
    18 marca, 2017 at 8:43

    Nawet w artykule powyżej masz napisane, że jest wersja dla ubuntu. Więc nie ma co narzekać. Plasma i różne 3d mnie nie kręcą. Nienawidzę KDE. Mam lekkie XFCE i bardzo dobrze działa. Jest szybkie. Nie używam ani Unity ani Plasmy, bo są brzydkie i ciężkie. Nie mam też karty 3D, mam zwykłego Intela.

    Zamarzanie kdenlive nie wynika z wydajności, jak piszesz, bo dzieje się losowo w momentach, których nie potrafię określić, po prostu nagle zamarza i już nie reaguje. Więc to nie moment, że renderuje albo odtwarza. Te same operacje działają dobrze, aż pewnego razu ZONK i program wisi.

  33. pavbaranov
    18 marca, 2017 at 9:33

    No fakt – sprawdzałem repozytorium kdenlive, a nie kdenlive-stable. Nie zmienia to postaci rzeczy, że omawiana wersja nie jest dostępna dla żadnego wydania Ubuntu, jakie się ukazało. Dla wersji 16.04 oraz 16.12 masz dostępną wersję 16.12.1, dopiero dla nadchodzącego 17.04 jest dostępna wersja 16.12.3. Jest też uniwersalny appimage w wersji 16.12.2.
    Stąd też raz jeszcze – Twoja wypowiedź – z braku dostępności wersji 16.12.3 w Ubuntu nie może jej dotyczyć.

    Sprawdzałeś jak wygląda zużycie zasobów wówczas gdy kdenlive zamarza? Nie? To sprawdź. To, że jest to losowe oraz opis jaki przedstawiłeś wydaje się wskazywać, że to jeden z pierwszych podejrzanych. Oczywiście to sama „behawiorystyka komputerowa” i doświadczenie z takimi sytuacjami. O konkretach można byłoby porozmawiać mając przed oczami dziennik.

  34. KaCzKa
    18 marca, 2017 at 20:06

    Faktycznie, mam wersję 16.12.2, wbrew temu, co pisze artykuł. Zobaczymy co będzie, jak już 12.3 trafi do repo. Ogólnie to co opisuję to moje doświadczenia kanału, jakie mam od września i tak jak pisałem, wersja 12 wiele zmieniła na lepsze. Ale niestety nadal nie ma szału.

  35. welon
    18 marca, 2017 at 22:46

    A tak na marginesie wyszedł Flowblade 1.12 !!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »