Czynniki pierwsze obrazu z ImagePlay 6.0.0

Zdarza się niekiedy, że projekt praktycznie znikąd zbiera błyskawicznie laury za ciekawe działanie i wykonanie. Tym razem takim wydarzeniem może stać się edukacyjno – testowy manipulator obrazu jakim jest ImagePlay 6.0.0 Beta5. Pełne wytłumaczenie jego funkcji brzmi stosunkowo hermetycznie i enigmatycznie – jest to narzędzie do tworzenia prototypów algorytmów przetwarzających obraz. W praktyce sprowadza się to do całkiem ciekawej zabawy w łączenie efektów, rozdzielanie i mieszanie kanałów, stosowanie funkcji matematycznych, itp. Przy okazji, możemy stwierdzić, że wynik naszych zabaw nam odpowiada i chcemy go zapisać w postaci pliku. Co ciekawe – całość zorganizowana z wykorzystaniem systemu węzłów, pomiędzy którymi przeciągamy połączenia określające co i jak ma być przetwarzane.

imageplay
ImagePlay i siatka połączeń
Już teraz w wersji Beta5 ImagePlay zawiera 70 efektów które możemy pomiędzy sobą łączyć. Począwszy od standardowego wczytania/zapisania obrazu, po jego rozkład na czynniki pierwsze (RGB/HSV/HSL), efekty lokalne (kontrast, blur, wyostrzanie), transformacje geometryczne, matematyczne, itp. Ich lista jest długa, a najlepsze wciąż przed nami, gdyż pustkami świecą jeszcze zakładki odpowiedzialne za gradienty, krawędzie i histogram. Do podstawowej zabawy w obróbkę poszczególnych kanałów wystarczy nam parę podstawowych narzędzi (Split/Merge Planes, Blend Images, efekty regulujące parametr gamma, itp.), jednak w pełni zadowoleni będą zaawansowani teoretycy wiedzy nt. przetwarzania obrazu.

Obsługa programu jest rzeczą trywialną. Widniejące z lewej strony filtry i narzędzia po prostu przerzucamy na prawą stronę na plac zabaw. Następnie łączymy je ze sobą, tworząc linię przeciągając ją prawym przyciskiem myszki – ze źródła do celu.Kolejno, dwuklik lewym przyciskiem na filtrze/efekcie/narzędziu wyświetli nam możliwe do wyregulowania parametry. W skrócie – zaczynamy od „Load Image”, wybieramy zdjęcie i przechodzimy do dalszego etapu uskuteczniania naszej wizji i pomysłu.

imageplay
ImagePlay i podgląd

Podczas tych prac będzie nam towarzyszyło cały czas okno podglądu, w którym widnieć będzie aktualny wynik zaznaczonego etapu obróbki. Będziemy mogli też poruszać się w nim pomiędzy kolejnymi kartami reprezentującymi poszczególne użyte filtry/narzędzia – dzięki temu łatwo porównamy skuteczność ich zastosowania. Podgląd może być generowany na żywo, z uwzględnieniem wszystkich połączeń lub na nasze żądanie (Synchronize Views).

Program wykorzystuje również do swoich zadań OpenCV, zatem w narzędziach wykorzystujących tę technologię możemy spodziewać się odpowiedniego zoptymalizowania szybkości działania. Osoby dysponujące odpowiednim zacięciem i wiedzą mogą też samodzielnie tworzyć wtyczki (C++) do programu, wykorzystując schemat tworzony przez Generate Plugin Code.

Program w wersji Beta5 wylądował właśnie przed chwilą w repozytorium PPA Highly Explosive – dla Ubuntu 14.04/15.04, Minta 17.x i pochodnych. Estetów przestrzegę już na samym początku – z racji struktury projektu, całość póki co umieszczana jest w katalogu /usr/share/imageplay (biblioteki, binarka imageplay, ikony, itp.), a program wywołujemy z menu.

sudo add-apt-repository ppa:dhor/myway
sudo apt-get update
sudo apt-get install imageplay

 

3 komentarze

  1. Byłoby fajnie, gdybyś napisał artykuł o extundelete, odzyskałem nim kod źródłowy swojego programu, bez żadnego problemu w drzewie katalogów, będącym dokładnym odwzorowaniem tego co miałem wcześniej.

  2. +1, podbijam, kciuk w górę czy jakkolwiek 😉
    Chętnie przeczytam, bo niejednokrotnie już się wkopałem i odzyskiwanie plików było mi potrzebne. 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Post comment

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.