Blender oczkiem w głowie AMD

AMD postanowiło wesprzeć Blendera. Impulsem dla AMD była zapewne NVIDIA, która zdecydowała się zasilić fundusze wspomnianego wolnego projektu. Teraz uznany na świecie i w przeróżnych kręgach edytor umożliwiający modelowanie i render może liczyć na grant od AMD w wysokości 120 tys. dolarów rocznie.

Blender 2.79
NVIDIA, Epic Games, teraz AMD i inni – to zacne grona darczyńców. Wszyscy oni w trosce i jakość rozwoju Blendera zadeklarowali wymierne wsparcie dla projektu. Wysokość wsparcia od AMD umożliwi zatrudnienie kolejny dwóch deweloperów w pełnym wymiarze godzin. Oprócz oczywistych zadań przy kodzie źródłowym edytora, zajmą się oni migracją i efektywną współpracą Blendera z API Vulkana.

Warto podkreślić, że AMD wsparło projekt taką samą kwotą jak NVIDIA. Nie da się też ukryć, że będą oni bacznie obserwowali, czy projekt wykorzystuje w pełni możliwości ich linuksowych sterowników AMDGPU. Było nie było otwartych, w przeciwieństwie do bloba oferowanego przez NVIDIE.

Kierunek rozwoju i troska o jak najszybsze wsparcie dla Vulkana to kwestie cokolwiek oczywiste i będące wielkim wyzwaniem dla wielu projektów – głównie tych multiplatformowych. Wraz z porzuceniem przez Apple wsparcia dla OpenGL i OpenCL (macOS 10.14), producenci sprzętu i oprogramowania muszą mieć w końcu jakiś jeden jednolity standard, który może by wykorzystywany niezależnie od platformy.

Tylko aktywne współdziałanie może przynieść w przyszłości oszczędności nie tylko dla producentów, ale również i ułatwi życie deweloperom. Na dzień dzisiejszy takim rozwiązaniem jest tylko Vulkan. Nie należy się dziwić trosce o jak najszybsze wdrożenie i obsługę tego standardu. W każdym bądź razie, przyszłość Blendera jest konkretna i wykrystalizowana. Oraz rysowana w optymistycznych barwach. 

0

7 komentarzy

  1. Wszystko fajnie, tylko w moich skromnych testach te sterowniki AMD mają jakieś 50% gorszą wydajność niż Windowsowe. W CS:GO miałem o połowę mniej FPS, strasznie nie stabilny FPS i minimalny FPS niższy o 20 w stosunku do Windows. Zmieniłem GPU na kartę Nvidii o zbliżonej wydajności. I ten blob jak go nazywasz ma niemal identyczną wydajność co pod Windows. Wreszcie mogę się pozbyć na dniach W10 i normalnie pograć w CS:GO na pingwinie. Ile trzeba przelać $ dla AMD by wreszcie zrobiło GUI do sterowników ?

  2. A od kiedy Apple wspiera API Vulkan? Bo kiedyś nie wpierało, na rzecz jakiegoś swojego dziwacznego standardu…

  3. No czyli nie wspiera, tam jest po prostu translacja API Vulkan na Metal… Coś jak DirectX przez Wine w Linuksie…

  4. „120 tys. dolarów rocznie […] umożliwi zatrudnienie kolejny dwóch deweloperów w pełnym wymiarze godzin.”
    Nom, ale chyba w Polsce lub Indiach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Post comment

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.