przystajnik

Blender oczkiem w głowie AMD

AMD postanowiło wesprzeć Blendera. Impulsem dla AMD była zapewne NVIDIA, która zdecydowała się zasilić fundusze wspomnianego wolnego projektu. Teraz uznany na świecie i w przeróżnych kręgach edytor umożliwiający modelowanie i render może liczyć na grant od AMD w wysokości 120 tys. dolarów rocznie.

Blender 2.79

NVIDIA, Epic Games, teraz AMD i inni – to zacne grona darczyńców. Wszyscy oni w trosce i jakość rozwoju Blendera zadeklarowali wymierne wsparcie dla projektu. Wysokość wsparcia od AMD umożliwi zatrudnienie kolejny dwóch deweloperów w pełnym wymiarze godzin. Oprócz oczywistych zadań przy kodzie źródłowym edytora, zajmą się oni migracją i efektywną współpracą Blendera z API Vulkana.

Warto podkreślić, że AMD wsparło projekt taką samą kwotą jak NVIDIA. Nie da się też ukryć, że będą oni bacznie obserwowali, czy projekt wykorzystuje w pełni możliwości ich linuksowych sterowników AMDGPU. Było nie było otwartych, w przeciwieństwie do bloba oferowanego przez NVIDIE.

Kierunek rozwoju i troska o jak najszybsze wsparcie dla Vulkana to kwestie cokolwiek oczywiste i będące wielkim wyzwaniem dla wielu projektów – głównie tych multiplatformowych. Wraz z porzuceniem przez Apple wsparcia dla OpenGL i OpenCL (macOS 10.14), producenci sprzętu i oprogramowania muszą mieć w końcu jakiś jeden jednolity standard, który może by wykorzystywany niezależnie od platformy.

Tylko aktywne współdziałanie może przynieść w przyszłości oszczędności nie tylko dla producentów, ale również i ułatwi życie deweloperom. Na dzień dzisiejszy takim rozwiązaniem jest tylko Vulkan. Nie należy się dziwić trosce o jak najszybsze wdrożenie i obsługę tego standardu. W każdym bądź razie, przyszłość Blendera jest konkretna i wykrystalizowana. Oraz rysowana w optymistycznych barwach. 

Post navigation

7 comments for “Blender oczkiem w głowie AMD

  1. 25 października, 2019 at 18:06

    Ufffff.

  2. tobs00n
    25 października, 2019 at 14:04

    Wszystko fajnie, tylko w moich skromnych testach te sterowniki AMD mają jakieś 50% gorszą wydajność niż Windowsowe. W CS:GO miałem o połowę mniej FPS, strasznie nie stabilny FPS i minimalny FPS niższy o 20 w stosunku do Windows. Zmieniłem GPU na kartę Nvidii o zbliżonej wydajności. I ten blob jak go nazywasz ma niemal identyczną wydajność co pod Windows. Wreszcie mogę się pozbyć na dniach W10 i normalnie pograć w CS:GO na pingwinie. Ile trzeba przelać $ dla AMD by wreszcie zrobiło GUI do sterowników ?

  3. krzych sur
    26 października, 2019 at 16:47

    Hhehe jeszcze niech Intel coś dorzuci…widać Blender stał się obiektem zainteresowania gigantów

  4. devpad
    28 października, 2019 at 15:35

    A od kiedy Apple wspiera API Vulkan? Bo kiedyś nie wpierało, na rzecz jakiegoś swojego dziwacznego standardu…

  5. pavbaranov
    28 października, 2019 at 16:23
  6. devpad
    30 października, 2019 at 11:56

    No czyli nie wspiera, tam jest po prostu translacja API Vulkan na Metal… Coś jak DirectX przez Wine w Linuksie…

  7. mkkot
    1 listopada, 2019 at 18:51

    „120 tys. dolarów rocznie […] umożliwi zatrudnienie kolejny dwóch deweloperów w pełnym wymiarze godzin.”
    Nom, ale chyba w Polsce lub Indiach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate »