Shotcut 17.12 – zmiany, zmiany, zmiany

Czas płynie szybko i Shotcut 17.12 wieńczy rok 2017 i front intensywnych pracy nad rozwojem tego edytora wideo. To jeden z najbardziej regularnych projektów na scenie oprogramowania opensource i minione 12 miesięcy z pewnością można uznać za udane. Program w najnowszej odsłonie to nie tylko dyżurna zmiana numeracji, ale całkiem sporo poprawek i dodatków.

Shotcut 17.12
Według zapewnień autorów Shotcut 17.12, ponownie udało się im poprawić stabilność, wydajność oraz precyzję działania tego projektu. I nie są to słowa bez pokrycia, bo wystarczy pobieżnie rzucić okiem na listę zmiany i… Co tam widzimy? Na początek wsparcie dla materiału o rozdzielczości 8K. Kolejne informacje również budują atmosferę optymizmu.

  • w panelu Jobs dodano ikony, pasek postępu oraz informacje o czasie pozostały/wykorzystanym do ukończenia prac,
  • wsparcie dla rozdzielczości materiału 8192×8192,
  • znacznik wykrycia w klipie zmiennej ilości klatek na sekundę,
  • dodano konwersję do formatu Edit-friendly dla klipów ze zmienną ilością klatek lub bez możliwości ich wyszukiwania,
  • dodano konwersję do formatu Edit-friendly we właściwościach klipów audio oraz wideo,
  • dodawanie, usuwanie i regulacja filtrami Fade In/Out powoduje ich aktualizację na osi czasu,
  • znaczne usprawnienie w szybkości renderowania osi czasu,
  • dla wyciszonych ścieżek nie są pokazywane wykresy waveforms,
  • poprawki w obsłudze audio na niektórych systemach,
  • dokładniejsze odczyt i zapis wartości czasowych dla klipów o zmiennej ilości klatek na sekundę,

Nie trudno zauważyć, że wydanie to sponsorują swoją zaszczytną obecnością głównie dwie zmiany – obsługa klipów 8k oraz konwersja „trudnego” materiału do łatwiejszego w edycji prostszego formatu. Wszystko po to, aby zapewnić użytkownikom precyzję „co do ramki” podczas obróbki jak również poprawić dzięki temu responsywność programu (edytor nie musi dokonywać skomplikowanych przeliczeń w zależności od zmiennej ilości klatek). Klip tworzony na potrzeby edycji może mieć jedną z trzech form – od stratnej do bezstratnej i wysokiej jakości.

Jeżeli ktoś poczuje nieprzemożoną chęć przetestowania tego programu i czy postęp jest faktem, to ze strony projektu można pobrać paczki snap oraz archiwum z prekompilowanymi binariami.  

3 komentarze

  1. Całkiem całkiem. Swoją drogą bardzo fajna strona 😉 Pozdrowienia dla autora

  2. Instalacja w Linux Mint 18.3
    1. W terminalu wykonać polecenie : sudo apt install snapd
    2. Następnie wydać komendę : snap install shotcut –classic
    I wszystko samo się zainstaluje… 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Post comment

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.