Środowisko dla gracza

Steam, Desura, HumbleBundle – czasy nastały rozrywkowe, a Linux coraz częściej będzie oceniany przez pryzmat wydajności gier uruchamianych na tym systemie. Nie od dziś wiadomo, że szeroka paleta środowisk graficznych dostępnych dla Linuksa różni się nie tylko szatą graficzną, ale i wydajnością. Choć w przypadku gier piłeczka jest po stronie dobrze napisanych i zoptymalizowanych sterowników graficznych, to na ile Unity, KDE, GNOME-Shell czy Xfce nie przeszkadzają naszym kartom graficznym w rozwinięciu skrzydeł? Na to pytanie szuka odpowiedzi wielu użytkowników, a niektórzy przeprowadzają nawet odpowiednie testy.

Oczywiście na samym początku należy ostrzec, że takie testy wydajnościowe to dość indywidualna sprawa i wyniki należy traktować raczej jako ogólny zarys ogólnej sprawności systemu. Może się okazać, że u kogoś z inną konfiguracją sprzętową gry najlepiej będą działały na środowiskach będących w ogonie całej stawki. Czasem zmiana wersji sterownika graficznego diametralnie zmienia wgląd na całość. Zatem przypatrzymy się, jakie wyniki udało się osiągnąć w uproszczonym testowaniu gry Team Fortress 2 z wykorzystaniem bazującej na Ubuntu 12.04 dystrybucji Bodhi Linux i w konfiguracji testowej: Intel I7, 6GB RAM, nVidia 330m GT, sterownik graficzny z serii 310.x. Zainstalowano dostępne w oficjalnych repozytoriach Ubuntu środowiska: Unity, KDE, GNOME-Shell, Xfce, LXDE i wyjątkiem było tylko E17 (domyślnie w Bodhi). I…




… po przeanalizowaniu powyższych danych aż ciśnie się na usta ‘środowiska są nieważne, albo trzeba mieć niezłego pecha by trafić na totalnie skiepszczoną dystrybucję’. Różnice między najlepszym – najgorszym to zaledwie 15 FPS. W każdym z wymienionych uzyskano grywalną ilość FPS, a przynajmniej przeciętny gracz nie powinien zauważyć różnicy. Trochę brakuje w zestawieniu środowiska Cinnamon, które coraz częściej dostaje się do różnych dystrybucji, ale osobiście stawiam go w wydajności pomiędzy Xfce a Unity. Jedyne co wydaje się nie do końca wiarygodne, to dość ‘słaby’ wynik Xfce – które w swoim kompozytorze nie wykorzystuje synchronizacji pionowej, nie posiada głównego czynnika obniżającego FPS w grach – a przykład wpływu synchronizacji widać na KDE z i bez kompozycji (i tym samym synchronizacji). Na pytanie – ‘jakie środowisko najlepsze jest dla gracza’, można odpowiedzieć – ‘takie, które się mu podoba’. Rzecz jasna osoby walczące o najwyższa wydajność z powodów niedomagań sprzętowych (mniej pamięci, słabsza karta), powinny przemyśleć stosowanie np. LXDE.

Oczywiście rasowi gracze zlinczują mnie za nazwanie 15 FPS nie wartymi uwagi. Jednak cóż innego może napisać człowiek, dla którego w konfiguracji Mint 13 + Cinnamon, Intel I5, nVidia gt 240 (rzo. 1920×1200) akcja gry Serious Sam 3 jest po prostu za szybka i przydałoby się ogólne spowolnienie całości o te 15 FPS właśnie 🙂