Smażenie pikseli, czyli glmark2 na pełnych obrotach

Jeszcze jakiś czas temu wykonywanie benchmarków wydajności kart graficznych pod Linuksem nie miało większego celu. Samo w sobie było możliwe, lecz matematyczne wyniki nie miały przełożenia na praktykę – brakowało po prostu programów, które potrafiły wykorzystać moc naszych kart graficznych (bądźmy szczerzy – nie było wymagających gier). Obecnie jednak testowanie wydajności karty graficznych pod poszczególnymi wersjami sterowników jest już uzasadnione i może wspomóc prawidłowe dobranie komponentów systemu, aby w pełni cieszyć się osiągami grafiki. Z kilku benchmarków, które mogą dać nam wyobrażenie o sile rażenia naszej karty graficznej, glmark2 jest najmniej wymagający ale i posiadający bogaty zestaw scenek i opcji.

glmark2 – a jednak się renderuje

Co prawda program nie posiada jakiegoś wymyślnego interfejsu użytkownika – uruchamia się go po prostu w terminalu, gdzie wyświetlą się też wszystkie istotne dla nas informacje. Otwierane przez program okno z rysującymi się scenkami możemy regulować za pomocą kilku przełączników dodawanych do polecenia w terminalu. Zapanujemy nad wymiarami okna, testem fullscreen, wyborem konkretnej scenki, zapętlenia itp. Użytkownicy wymagający specyficznych ustawień też znajdą coś dla siebie
– a to uruchomienie zestawu testów z pliku, wybór kontekstu, konfiguracja sposobu wyświetlania. Wszystko po to, aby sprawdzić jakość i sprawność renderowania OpenGL.

Options:
  -b, --benchmark BENCH  A benchmark to run: 'scene(:opt1=val1)*'
                         (the option can be used multiple times)
  -f, --benchmark-file F Load benchmarks to run from a file containing a
                         list of benchmark descriptions (one per line)
                         (the option can be used multiple times)
      --validate         Run a quick output validation test instead of 
                         running the benchmarks
      --frame-end METHOD How to end a frame [default,none,swap,finish,readpixels]
      --off-screen       Render to an off-screen surface
      --visual-config C  The visual configuration to use for the rendering
                         target: 'red=R:green=G:blue=B:alpha=A:buffer=BUF'.
                         The parameters may be defined in any order, and any
                         omitted parameters assume a default value of '1'
      --reuse-context    Use a single context for all scenes
                         (by default, each scene gets its own context)
  -s, --size WxH         Size of the output window (default: 800x600)
      --fullscreen       Run in fullscreen mode (equivalent to --size -1x-1)
  -l, --list-scenes      Display information about the available scenes
                         and their options
      --show-all-options Show all scene option values used for benchmarks
                         (only explicitly set options are shown by default)
      --run-forever      Run indefinitely, looping from the last benchmark
                         back to the first
      --annotate         Annotate the benchmarks with on-screen information
                         (same as -b :show-fps=true:title=#info#)
  -d, --debug            Display debug messages
  -h, --help             Display help

Zatem, wydając polecenie:

glmark2 --size 1024x768

… obejrzymy wszystkie renderujące się scenki w oknie o wymiarach 1024×768.

Najistotniejsze jednak będzie to, co po zakończeniu testu wyświetli się nam w terminalu w którym aktywowaliśmy glmark2.

$ glmark2 --size 1024x768
=======================================================
    glmark2 2014.03
=======================================================
    OpenGL Information
    GL_VENDOR:     NVIDIA Corporation
    GL_RENDERER:   GeForce GTX 460/PCIe/SSE2
    GL_VERSION:    4.4.0 NVIDIA 331.67
=======================================================
[build] use-vbo=false: FPS: 3712 FrameTime: 0.269 ms
=======================================================
                                  glmark2 Score: 3712 
=======================================================

glmark2 w zieleni
Glmark2 Score pozwoli odnieść się nam do wyników uzyskiwanych za pomocą różnych wersji sterowników, komponentów systemu, itp. Należy oczywiście w szale testowania pamiętać o tym, by wymieniając poszczególne elementy naszego pulpitu nie popsuć sobie systemu.

Program zainstalujemy bezpośrednio z repozytoriów Ubuntu 14.04 (i tym samym Minta):

sudo apt-get install glmark2

… oraz dla Manjaro i Archa używając repozytorium AUR:

yaourt -S glmark2