Zdjęcia na Javie: Bric

Kolejny program do manipulacji obrazami i kolejny sukces rześkiej myśli twórczej połączonej z elastycznością Javy. Ten entuzjazm może okazać się nieco na wyrost, bo wszystko co robi Bric to konwersja zdjęcia do kilku różnych formatów, zmiana wymiarów, umożliwienie obrotu o dowolny kąt i nałożenie znaku wodnego. Niewiele? Ale jak zmyślnie zrealizowane…

Programów tego typu powstało już kilka dla Linuksa, ale często jeżeli znajdziemy w nich interesującą nas opcję, to stwierdzamy brak innej. Bric posiada w miarę kompletny zestaw funkcji, który umożliwia szybką i masową konwersję i oznaczenie dużej ilości zdjęć. Zatem nie sama konwersja do innego formatu (a obsługuje rozszerzenia jpg, jpeg, png, gif, bmp, tif, tiff, pdf, psd), ale i obroty, skalowanie oraz osadzanie znaku wodnego. I na dodatek z wykorzystaniem wszystkich rdzeni naszego procesora.

Bric 0.8, ekran główny

Bric – skalowanie

Samo skalowanie byłoby typowe i oczywiste, gdyby nie możliwość wybrania algorytmu skalowania (jest ich kilka) oraz późniejszego wyostrzenia zmniejszonego zdjęcia – a takiej opcji brakuje w większości konwerterów. I chyba nie trzeba nawet wspominać o takich standardach jak jednostki w px lub procentach, zachowanie współczynnika proporcjonalności, uwzględnianie ułożenia zdjęcia.

Bric – obroty

Karta obrotów pozwala na manualne ustawienie kąta o jaki zdjęcie ma zostać obrócone. Kąt możemy ustalić jeden, lub zdać się na ślep los (i innego dla każdego zdjęcia). Inna możliwość to kilka predefiniowanych profili.

Bric – watermark

Ostatnia karta to nakładanie znaku wodnego. I znowu, ucieszy nas bogactwo opcji, gdyż możemy nałożyć na nasze zdjęcia nasze logo, tekst, lub przygotowany szablon HTML. Elementy mogą być dowolnie umieszczone, obrócone, o zadanej przeźroczystości, powtórzone, itp.

I to wszystko. Niby niewiele, ale dość kompleksowo powiązane w jeden sprytny programik – i to wielu osobom się spodoba. Pozostaje jeszcze tylko odkryć preferencje programu, oraz ikony umożliwiające dodawane/usuwanie zdjęć do/z listy, jak też uruchamianie obróbki obrazów wg. zadanych przez nas parametrów. Ale to chyba oczywiste.

Plik .jar pobieramy ze strony projektu (najnowsza wersja 0.8). Kopiujemy go w jakieś wygodne miejsce (~/Programy), nadajemy mu prawa dla wykonywania (prawy przycisk -> właściwości -> uprawnienia) i możemy uruchomić sprawne, masowe przetwórstwo naszych zdjęć.