Proszę nie regulować odbiorników – GIMP 2.10 RC2
To się proszę Państwa dzieje naprawdę. Kilka tygodni temu naszym wszechświatem zatrzęsła wiadomość o pierwszym namacalnym wydaniu edytora graficznego GIMP 2.10 RC1. A dzisiaj nie pozostaje nic innego, jak dopisać ciąg dalszy tej historii. Czyli GIMP 2.10 RC2.
Już tyle razy dworowałem sobie z tempa rozwoju niesamowitego GIMPa, że nie pozostaje mi nic innego jak uderzyć się w pierś i przeprosić. Wizja bliskości wersji 2.10 podziałała na deweloperów niczym płachta na byka i ostatnimi dniami obserwujemy prawdziwy renesans prac nad tytułowym programem graficznym. I nie pozostaje nam nic innego jak złożyć dłonie do gromkich braw.
GIMP 2.10 RC2 to nadal wydanie testowe, niestabilne i zapewne z wieloma błędami. Niemniej, przeglądając listę nowości ciężko w to uwierzyć.
Optymalizacji doczekały się funkcje rysownicze. Trapiący serię 2.10.x zauważalny spadek wydajności podczas malowania, rozwiązany został połowicznie – poprzez implementację wielowątkowości. Jeżeli dysponujemy CPU z kilkoma rdzeniami to będziemy zadowoleni. Jeżeli mamy starszy sprzęt, to nie odczujemy różnicy, a nawet degradację w porównaniu do wersji 2.8.x. Ale jest to wynikiem wzrostu kompleksowości silnika graficznego.
Z programu zniknęły tematy graficzne. A przynajmniej jasny i ciemny. Domyślny szary pozostał domyślnym nadal. Jest to wynikiem konieczności przeróbek, poprawienia niuansów i ogólnego dociągnięcia do obowiązujących standardów. Aby tematy wróciły konieczne jest również to, aby ktoś przejął nad nimi opiekę.
Narzędzie do tworzenia gradientów wkroczyło na nową drogę rozwoju (czy też jakości). Od teraz gradienty stworzymy z wykorzystaniem percepcyjnego trybu RGB, liniowego lub CIE LAB. O precyzji odwzorowania chyba nie musimy dyskutować.
We filtrze Panorama Projection pojawiło się kontrolowane 3D. Maski, kanały i zaznaczenia nie są poddawane konwersji GAMMA podczas przekształcania z jednego elementu w drugi. Dodatkowo, dla wszystkich obrazów z jakością większą od 8 bitów GIMP używa liniowej przestrzeni kolorów dla kanałów. A biblioteka graficzna GEGL po optymalizacjach zyskała na 2% – 3% wydajności.
Mało tego, do głównego wydania 2.10 pozostało… 7 błędów. Trzymajmy kciuki i wspomóżmy projekt na ile potrafimy.