OpenToonz 1.1.1 w paczkach dla Linuksa
W marcu 2016 roku oferta otwartego oprogramowania dla Linuksa powiększyła się o profesjonalny edytor animacji OpenToonz. Było to możliwe dzięki otworzeniu źródeł komercyjnego Toonz po wykupieniu projektu od Digital Wideo przez japońskiego wydawcę Dwango. Sam projekt i otwarcie źródeł warto odnotować, gdyż Toonz było/jest dostępne na rynku od 1993 roku i było wykorzystywane przez Studio Ghibli (Spirited away: W krainie bogów, Księżniczka Mononoke czy Ghost in the Shell 2: Innocence), Rough Draft (Futurama), Folimage (Phantom Boy) i nie tylko.
Sam program ciężko opisać w dwóch nieskomplikowanych zdaniach. Jako narzędzie komercyjne zostało wyposażone w taką ilość funkcji i możliwości, że nauka pracy w tym programie z pewnością zajmie nam kilkadziesiąt długich wieczorów jesienno – zimowych. OpenToonz z pewnością można wykorzystać do tworzenia animacji zeskanowanych ze szkiców na papierze (program przerobi kreski na wektory), jak również do rysowania od podstaw (narzędzia do kreślenia i kolorowania), aż po postprodukcję i renderowanie ujęć. Ciekawostką jest budowanie kolejnych klatek animacji w oparciu o źródłowy kadr lub ich serię – za pomocą siatek zniekształceń uformujemy kolejne etapy ruchu postaci itp. Program pozwala zautomatyzować niektóre czynności za pomocą ECMAScripts.
Po więcej informacji warto sięgnąć w rejony internetu i wyszukać samouczki, które dokładniej i sprawnie opiszą nam proces pracy w OpenToonz.