Canonical szpieguje Richarda Stallmana
Znamienne oskarżenie pojawiło się w artykule na stronie fundacji FSF, gdzie możemy przeczytać o oczywistych zagrożeniach zamkniętego oprogramowania dybiących na zwykłego użytkownika (DRM, backdoory, kontrola zakupionych treści, itp.). W zarzutach jakie się pojawiają, Ubuntu zostaje postawione w jednym szeregu z Windowsem, jeżeli chodzi o ochronę prywatności – głównie za sprawą wspomnianego przesyłania zapytań do Amazonu. Stallman w wywodzie finalnie rekomenduje wykluczenie dystrybucji Ubuntu z planowanych wdrożeń i instalacji.
W odpowiedzi pojawiły się wpisy na blogu Ubuntu, gdzie Canonical niemal głuchy na zarzuty Stallmana, dla wydania 13.04 zapowiada rozszerzoną integrację z serwisami internetowymi zapytań wprowadzanych w Dashu. Również Jono Bacon zajął stanowisko w tej sprawie, choć jego wpis nie obfituje w głębszą analizę problemu, poza zarzutem siania FUD.
Canonical aby zaistnieć w biznesie musi i stara się poszerzać swoją ofertę dla odbiorców końcowych, ale i odbiorców końcowych przybliżyć do dostarczycieli płatnych treści. Czy mechanizm wysyłania zapytań do Amazonu faktycznie jest haniebny? I tak i nie. Wpisany ciąg wyszukiwania w Dashu wysyłany jest na serwery Canonical wraz z naszym numerem IP – dzieje się tak domyślnie po zainstalowaniu systemu. I to jest złe, że taka funkcjonalność nie jest domyślnie wyłączona i aktywowana dopiero na życzenie przez użytkownika. Dzieje się dokładnie na odwrót – użytkownik musi samodzielnie deaktywować takie zachowanie w ustawieniach prywatności. Nasze zapytanie do Amazonu dociera już bez naszego adresu IP (serwer Canonical działa jako proxy) i to jest jakieś pocieszenie. Jednak, nadal jesteśmy narażeni na wyciek z naszego domowego komputera niekiedy kłopotliwych zapytań typu ‘[imię] [nazwisko] zdjęcie w rajtuzach‘. Na obronę pozostaje nam odinstalowanie ciekawskich wtyczek i właściwe rozporządzenie naszą prywatnością w ustawieniach.
Czy to oznacza, że Canonical wraz z Ubuntu przepadnie pod lawiną oskarżeń? Z pewnością nie, ale być może zmusi to ich do przemyśleń nad formą oferowanej integracji z treściami partnerów i kontrahentów. Większość użytkowników nawet nie zwróci uwagi na ten problem, ba, nawet nie będzie go rozpatrywać jako problemu – wystarczy popatrzeć na sukces innych rozwiązań mających w poważaniu prywatność użytkowników – Apple, Facebook, Google, itp. Być może jednak zaowocuje to refleksją i wprowadzeniem podczas instalacji zwykłego checkboksa ‘Wyrażam zgodę na przetwarzanie zapytań w celu uzyskania powiązań z ofertą internetową’. Inaczej – to użytkownik zadecyduje, czy chce takiego rozszerzenia na swoim pulpicie. Swoją drogą to nieco frapujące, że w wiodącej dystrybucji Linuksa musimy rozważać na ile dopuścić do siebie żarłoczne spojrzenie korporacyjnych harpii…