Hodowla fraktali w NextFractal 1.3.0

Czy ktoś pamięta ekscytację w czasach, gdy komputery zaczęły generować efektowne grafiki liczone według skomplikowanych algorytmów? Wbrew pozorom historia fraktali nie jest tak odległa, gdyż ma swój początek w latach 70 ubiegłego wieku i pracy Benoîta Mandelbrota. Skomplikowane „wzorki” na ekranie naszych komputerów nadal frapują, a same fraktale zostały odkryte zarówno w naturze jak i znalazły zastosowanie w rozwiązaniach technologicznych. Niektórzy z nas zadają sobie pytanie – a co by było, gdyby tak sobie samemu wygenerować swoje własnego fraktala? Marzenie to jest na wyciągnięcie ręki (myszki) z NextFractal 1.3.0.

Pokręcone ścieżki fraktali
Andrea Medeghini jest oddanym fanem fraktali. To dlatego od 2000 roku pracuje (z krótkimi przerwami) nad programami, które przybliżają zwykłym użytkownikom piękno graficznego odwzorowania matematycznej rzeczywistości. Efektem jest fascynacji jest/był program JAME, który kilka dni temu otrzymał przypuszczalnie ostatnie poprawki jakościowe i spocznie na wieki w otchłani Githuba. Jego następcą jest jednak NextFractal, zupełnie nowy projekt, który również potrafi „malować” fraktale a na dodatek uświadamia nam ich formułę.

Do czego służy NextFractal? Cóż, do eksperymentów i zabawy. Rysuje on na ekranie fraktale wg zadanego wzoru (opisanego za pomocą skryptu M) umożliwia podróż do wnętrza fraktala (i z powrotem). To jednak nie wszystko. Utworzony wzór możemy zapisać (a także wybierać inne z bogatej listy gotowców). Możemy również wygenerować „zrzut ekranu” o podanych wymiarach – co docenią poszukiwacze oryginalnych tapet na pulpit komputera.

Program jest wykonany w Javie, zatem aby go uruchomić musimy jedynie pobrać stosowne archiwum ze strony projektu. Po rozpakowaniu znajdziemy w środku pożyteczny skrypt startowy NextFractal.sh. Musimy nadać mu jednak prawa do uruchamiania (prawy przycisk na pliku -> właściwości, lub chmod +x NextFractal.sh).