GauGAN, GauGAN, tak na niego wołają
GauGAN to przedstawiciel programów z serii „ciekawostki póki co nikomu niepotrzebne”. W skrócie – oto NVIDIA znalazła sposób na zwiększenie sprzedaży swoich układów. W dłuższym wywodzie można uzasadniać przełomowość tego opracowania, ale końcowa konkluzja może być jedna. Czy człowiek jest jeszcze do czegoś potrzebny algorytmom?
A było to tak. Na swoim blogu NVIDIA zamieściła wpis prezentujący możliwości kart graficznych wiadomego producenta w połączeniu z odpowiednim oprogramowaniem. Oprogramowanie odgrywa tutaj niebagatelną rolę, gdyż dzięki sprytowi sztucznej inteligencji pozwala każdemu (sic! Każdemu!) stworzyć fotorealistyczny krajobraz.
O co chodzi? Otóż o to, aby za pomocą prostego szkicu (zrzut ekranu – lewa strona okna) zachęcić program i jego algorytmy do uzupełnienia obrazu fotograficznym zobrazowaniem składowych (zrzut ekranu – prawa strona). Jak to działa?
Pierwsze co nasuwa się na myśl, to „WOW”. Od teraz będzie można po prostu zrobić parę kresek, określić ich „strukturę” i resztę zrobi program i oczywiście dedykowana ku temu karta graficzna. Wygląda to prosto i przyjemnie. Jednak za całością stoją odpowiednie rozwiązania natury mocno naukowej. Na powyższym nie kończą się zastosowania zaprezentowanej metody. Jak zapewniają twórcy w podobny sposób będzie można kreować dowolne środowiska, krajobrazy i otoczenie. Chyba nie trzeba dodawać, co to znaczy dla np. twórców gier.
Program mogli bliżej poznać uczestnicy GPU Technology Conference, a całość sponsorowała oczywiście karta TITAN RTX.
Oprócz przełomowego charakteru tego rozwiązania nas ucieszy też inny szczegół. Z prezentacji wideo wynika, że GauGAN działa sobie pod kontrolą Ubuntu. Podobnie jak i karta graficzna – a to już coś świadczy o sterownikach NVIDII.