Kwadrat, kwadracik i QtQR 1.4
Może zabrzmi to jak zrzędzenie ignoranta, ale nigdy nie rozumiałem sukcesu kodów QR. Nieczytelny zlepek kwadracików, do odczytania którego potrzebujemy dedykowanego sprzętu (czyt. smartfona). Ot, kody kreskowe w nowszym wydaniu. Jednak z drugiej strony nie można odmówić temu rozwiązaniu uniwersalności. Na stosunkowo niewielkiej przestrzeni możemy bowiem zakodować albo adres URL strony, swoją wizytówkę, dowolny tekst do 4296 znaków alfanumerycznych, adres e-mail, itp. Klik i gotowe. Ma to swój urok i można się do tego przyzwyczaić, chociaż chodzenie wokół zabytków otagowanych kodami QR i przykładanie doń aparatu zalatuje dekadenckim znużeniem rzeczywistością. No ale ludzkość to kupiła, a my pod Linuksem mamy kilka narzędzi, które ułatwią nam współpracę z tymi kodami. Ot, choćby QtQR 1.4.
Kod QR, QR Code (ang. Quick Response, QR: szybka odpowiedź) – alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy, kwadratowy kod graficzny opracowany przez japońską firmę Denso-Wave w 1994 roku.
I to wszystko. Brzmi to wszystko może i trywialnie, ale w gruncie rzeczy stoi za tym ciekawy algorytm, który za pomocą kwadratów i wzorów jest w stanie zakodować sporo przydatnych informacji. Również z wykorzystaniem Linuksa, gdzie mamy dostępne do tego celu narzędzie QtQR. Potrafi ono nie tylko tworzyć zgrabnie i szybko gotowe kody QR, ale i dekodować – czy to z pliku, czy za pomocą kamery w laptopie. Obsługa programu nie może być prostsza. Po prawej stronie wybieramy typ kodowanych informacji (tekst, email, URL, wizytówka, SMS, MMS, dane sieci bezprzewodowej i tak dalej. Z prawej strony zobaczymy podgląd wyniku oraz parametry określające wielkość całęgo kodu, korekcję błędów (dodatkowe pola w kodzie). I przycisk zapisz (w formacie .png). I gotowe.
Program QtQR tak naprawdę jest graficzną nakładką na narzędzie tekstowe qrencode. Jeżeli ktoś ma odpowiednie pokłady zacięcia i potrzeb (np. wykorzystanie qrencode we własnym projekcie), może zapoznać się z jego możliwościami i parametrami.
QtQR znajdziemy w podstawowych repozytoriach niemal wszystkich popularnych dystrybucji.